N-VA Gent

Stad Gent moet Gentse N-VA toelaten in raden van bestuur

Op 26 november 2013

De cultuurpactcommissie werd opgericht om toe te zien of de beheersorganen van openbare culturele instellingen pluralistisch zijn samengesteld.

Tijdens de Gentse gemeenteraadszitting van 25 maart 2013 droeg de N-VA-fractie raadslid Karlijn Deene voor als kandidaat-bestuurder voor NTGent, maar die haalde het niet (meerderheid tegen minderheid, enkele onthoudingen).

Wel werden kandidaten gelieerd aan de meerderheidspartijen naar de raad van bestuur afgevaardigd. Hetzelfde gebeurde toen N-VA'er Pieter Baert zich kandidaat stelde voor een zitje in de algemene vergadering van vzw Vlaamse Kunstcollectie.

Klacht ingediend

De N-VA-fractie diende daarop een klacht in bij de Cultuurpactcommissie. Een verzoeningsvergadering op 6 november haalde niets uit. "Ik vind het jammer dat het Schepencollege geweigerd heeft om samen met ons naar een oplossing te zoeken", reageert Karlijn Deene.

"Onze fractie heeft zich altijd constructief opgesteld en zal dat blijven doen. Het Gentse cultuurbeleid moet er zijn voor iedereen, niet alleen voor Gentenaars van 'de juiste partijen'."

'Bijzonder bedenkelijk"

Opmerkelijk, de cultuurpactcommissie haalt in haar advies ook uit naar het stadsbestuur, omdat de notulen van de zitting niet overeenstemmen met de klankopname. Die notulen vermelden volgens de commissie telkenmale één kandidaat per te begeven beheersmandaat, die met unanimiteit werd afgevaardigd.

"De Vaste Nationale Cultuurpactcommissie vindt het bijzonder bedenkelijk dat het Gentse stadsbestuur niet in staat is, om op 6 juni 2013 een correcte versie van de notulen van het besluit van 25 maart 2013 te bezorgen, temeer daar er blijkbaar in sommige kringen wel een correcte versie van dit besluit in omloop is", staat te lezen.

Het is nu aan Oost-Vlaams gouverneur Jan Briers om toezicht uit te oefenen.