Stadsbestuur misbruikt energiecrisis vorige herfst voor hold-up op de portemonnee van Gentenaars en Gentse bedrijven. Anneleen Van Bossuyt (N-VA): “Snel komaf maken met verhoging Gentse belasting onroerende voorheffing”

Op 26 juni 2023, over deze onderwerpen: Beleid & financiën

In september jl. voerde het Gentse stadsbestuur (OpenVLD, Vooruit, Groen, CD&V) een forse verhoging in van de stedelijke opcentiemen op de onroerende voorheffing (OOV): een stijging van 19% (van 913 naar 1088 opcentiemen).

N-VA-fractieleider Anneleen Van Bossuyt: “Een opmerkelijke beslissing, want uit een recente studie van Belfius blijkt dat amper zeven lokale besturen op een totaal van 300 Vlaamse steden en gemeenten beslisten om vanaf 2023 de OOV te verhogen. De belastingverhoging bevestigt wat we met de N-VA al langer zeggen: de stadskas zit in slechte papieren en er is nauwelijks marge om tegenslagen op te vangen.”

Als reden voor de verhoging van het belastingtarief verwijst het stadsbestuur naar de energiecrisis vorige herfst, met de daaraan gekoppelde hoge inflatie en de impact daarvan op de personeels- en werkingskosten.

Van Bossuyt: “Maar ondertussen is de internationale financiële context sterk gewijzigd: de energieprijzen en ook de inflatie zijn stevig gedaald. Daardoor kan het stadsbestuur een hele reeks uitgaven in 2023-25 naar beneden bijstellen. Twee voorbeelden: de energiekosten dalen met 25,5 miljoen euro en de dotaties aan de politie, de brandweer en Ivago worden verlaagd met 26 miljoen euro. Men kiest er ook voor om een eerdere besparing – via een daling van het aantal personeelsleden – terug ongedaan te maken.”

De voorbije weken viel de belastingaanslag onroerende voorheffing in de Gentse brievenbussen. Iedereen die een woning of appartement bezit en ook de Gentse ondernemingen zullen, als het van het stadsbestuur afhangt, vanaf nu en ook de komende jaren honderden euro’s meer betalen. Alleenstaanden en gepensioneerden worden extra hard getroffen, want zij hebben nauwelijks baat bij de beperkte verlaging van de aanvullende personenbelasting.

Van Bossuyt: “Ik begrijp helemaal dat mensen boos zijn. Met de verhoging van de Gentse OOV hebben burgemeester Mathias De Clercq (OpenVLD) & co een permanente maatregel ingevoerd als ‘oplossing’ voor een tijdelijke financiële uitdaging. Dat komt neer op een hold-up op de portemonnee van de Gentenaars en van de Gentse bedrijven. Dat de overgrote meerderheid van de Vlaamse steden en gemeenten de recente financiële schokken perfect kan opvangen zonder belastingverhoging is veelzeggend. Daarom dien ik op de gemeenteraad van vanavond een amendement in om de Gentse OOV te verlagen naar het vroegere niveau.”

Van Bossuyt besluit: “In Gent weigert het stadsbestuur consequent om de tering naar de nering te zetten. Dure troetelprojecten blijft men bijvoorbeeld gewoon verder financieren, zelfs als er weinig of geen resultaten zijn: de Gentenaars zullen ze wel blijven betalen. Daarnaast blijft de subsidiekraan wagenwijd openstaan, zonder dat er de nodige aandacht is voor opvolging, evaluatie en overzicht. De burgemeester pleegt ook woordbreuk: hij en zijn partij hadden uitdrukkelijk beloofd de belastingen niet te zullen verhogen. Voor de kiezer iets om over na te denken wanneer hij of zij in oktober volgend jaar in het stemhokje staat.”