Stadsbestuur presenteert stadsbegroting voor 2024. Anneleen Van Bossuyt (N-VA): “Belastingverhoging blijft gehandhaafd, geen afbouw van torenhoge schuldenberg”

Op 25 oktober 2023, over deze onderwerpen: Beleid & financiën

N-VA-fractieleider Anneleen Van Bossuyt: “In een persbericht kondigt het stadsbestuur vandaag de begroting aan voor het komende jaar. Zoals gewoonlijk gebeurt dat zonder eerst de gemeenteraad in te lichten of cijfers ter beschikking te stellen. Democratisch is anders. Maar voor zover na te gaan worden twee gekende pijnpunten niet aangepakt: de forse verhoging van de onroerende voorheffing – die veel Gentenaars ondertussen aan den lijve mochten ondervinden – blijft gehandhaafd en de Gentse schuldenberg – een aanslag op de toekomst – blijft torenhoog.”

Van Bossuyt: “En in plaats van spaarzaamheid aan de dag te leggen en voor een echte financiële buffer te zorgen, worden financiële meevallers – o.a. door de gedaalde energieprijzen – meteen weer opgesoupeerd. Voor zover ik kan lezen gaat de nieuwe reeks extra uitgaven opnieuw vooral richting de kwetsbare groepen. Nochtans telt en subsidieert de stad nu al veel sociale initiatieven. Met de N-VA willen we een goede ondersteuning van wie er nood aan heeft, maar het evenwicht lijkt nu weg. De middenklasse blijft andermaal in de kou staan en mag via de stedelijke belastingen het nodige geld ophoesten.”

Van Bossuyt: “Dit is geen ‘robuust budget’ zoals het college beweert. Een buffer van amper 10 miljoen euro op een exploitatiebudget van meer dan 1 miljard is peanuts. Met een schuldenberg van ruim 1 miljard euro en in een context van stijgende rentetarieven spreken over ‘strenge budgettaire discipline’ is geheel misplaatst. Met N-VA Gent willen we werk maken van een verantwoordelijk financieel beleid, waarbij alle uitgaven systematisch gescreend worden op al dan niet zinvolheid en efficiëntie, en dat dan ook toelaat om een belastingverlaging door te voeren.”