Toekomst E17-viaduct: opstart verkenningsfase via De Werkvennootschap Anneleen Van Bossuyt en Elke Sleurs (N-VA) blij met belangrijke stap vooruit

Op 24 mei 2019, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken

De Vlaamse regering heeft op voorstel van minister van mobiliteit en openbare werken Ben Weyts (N-VA) beslist om een verkennend onderzoek op te starten over de toekomst van het E17-viaduct in Gentbrugge. De uitvoering hiervan wordt toevertrouwd aan De Werkvennootschap. N-VA Gent juicht de beslissing toe.

Fractievoorzitter Anneleen Van Bossuyt: “Dit is een heel belangrijke stap. De Werkvennootschap krijgt de opdracht om met alle betrokken partijen een participatief proces op te zetten over de toekomst van het E17-viaduct. Het is de bedoeling om dit dossier breed te bekijken, zowel ruimtelijk als maatschappelijk. Uitgangspunt is de verkeersproblemen niet te verschuiven, maar maximaal terug te dringen. Nauw overleg met de lokale besturen (Gent, Melle, Merelbeke en Destelbergen) en met de bewoners staat voorop.” 

De Werkvennootschap werd deze legislatuur door de Vlaamse overheid opgericht om complexe mobiliteitsprojecten vorm te geven en aan te sturen (zie https://dewerkvennootschap.vlaanderen/). Voor het opstarten van het E17-participatietraject en een ondersteunende studie worden de nodige budgetten voorzien.

Vlaams parlementslid Elke Sleurs: “In april 2018 nam het Vlaams parlement op initiatief van mezelf en enkele Gentse collega’s een resolutie aan over het E17-viaduct. De huidige beslissing toont dat de Vlaamse minister hier echt werk van wil maken. Ik denk dat ze in heel wat opzichten ook beantwoordt aan de oproep van de Gentse stadsbouwmeester vorige week. De kop is er nu af. Ik zal dit voor onze stad cruciale dossier van nabij blijven opvolgen.”

Terwijl de verkenningsfase over de lange termijn-toekomst van het viaduct van start gaat, wordt gelijktijdig ook een grondige – en zoals bekend dringende – renovatie uitgevoerd. In 2020 en 2021 (telkens één rijrichting) zullen aan de bovenkant het wegdek, de voegen en de waterdichting aangepakt worden, terwijl aan de onderzijde alle betonschade hersteld wordt. Daarmee zal de veiligheid op en onder het viaduct opnieuw gegarandeerd zijn. 

Anneleen Van Bossuyt besluit: “Dit kan een echt voorbeeldproject worden. Door van in het begin te luisteren naar de ideeën en bezorgheden van alle betrokkenen kunnen we tot een gedragen toekomstscenario komen. Bij een loopgravenoorlog of procedureslag heeft niemand baat. Voor ons als Gentse N-VA is het prioritair dat de Gentenaars een echte stem hebben in dit verhaal.”

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is