Toename fietsdiefstallen aan Gentse treinstations Anneleen Van Bossuyt (N-VA): “Dringend tijd om te investeren in degelijke camerabewaking”

Op 21 maart 2023, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken, Veiligheid

Toename fietsdiefstallen aan Gentse treinstations

N-VA-fractieleider Anneleen Van Bossuyt: “Uit cijfers die ik recent opvroeg blijkt dat het aantal fietsdiefstallen aan onze Gentse treinstations jammer genoeg in stijgende lijn gaat. Voor station Gent-Sint-Pieters gaat het om 202 geregistreerde fietsdiefstallen en voor station Dampoort om 184. Slechts respectievelijk 4,5% en 3,8% van de feiten wordt opgehelderd. Met de N-VA pleiten we ervoor dringend te investeren in degelijke camerabewaking. Dat schrikt potentiële daders af en verhoogt de kans om diefstallen op te helderen.”

N-VA-kamerlid Tomas Roggeman: “Onze treinstations zijn meer dan ooit mobiliteitshubs waar mensen van de ene vervoersmodus overstappen op een andere. Meer en meer reizigers komen met de (elektrische) fiets naar het station. Die mensen moeten hun fiets niet alleen comfortabel kunnen stallen, maar ze moeten hun rijwiel er ook met een gerust hart kunnen achterlaten. Ik pleit er al langer voor dat de NMBS de opbrengst van de betalende autoparkings zou gebruiken voor het beveiligen van de fietsparkings.”

Van Bossuyt: “Zoals de cijfers nu evolueren is de situatie niet onder controle. Aan de Dampoort is de stijging spectaculair te noemen: met 184 fietsdiefstallen is er in 2022 een verdubbeling ten opzichte van de vorige jaren (2018: 111; 2019: 81; 2020: 38; 2021: 90). We moeten die trend absoluut een halt toeroepen. Aan de kleinere stations (Gentbrugge, Merelbeke, Wondelgem en Drongen) vallen de cijfers een pak beter mee, maar bijvoorbeeld in Merelbeke zien we toch ook weer die stijgende trend (5 diefstallen per jaar in 2018-2020, 10 en 12 in respectievelijk 2021 en 2022).”

Van Bossuyt besluit: “Degelijke camerabewaking is echt een must. Ook de Gentse korpschef pleitte gisteravond nog, in het kader van de bespreking van de criminaliteitscijfers voor het jaar 2022, expliciet voor camera’s aan onze stations. Ik kan hem daar alleen maar in bijtreden.”