Toeristisch onthaal in station Gent-Sint-Pieters

Op 19 november 2010

Na het plaatsen van toeristische wegwijzers voor voetgangers, de toekomstige opening van het infopunt in de Oude Vismijn en de recente opening van de ontvangstfaciliteiten voor groepen in het gloednieuwe STAM, investeert Vlaams minister van Toerisme Geert Bourgeois (N-VA) in een bemand toeristisch infopunt in station Gent-Sint-Pieters. De minister reikt er een subsidie van 72.000 euro voor uit. Daarnaast komt er ook nog een onbemand infopunt in station Gent-Dampoort.

Een aanzienlijk aantal (20% = +/- 70.000) van de (nationale en internationale) bezoekers aan Gent komt immers de stad binnen via de stations Gent-Sint-Pieters en Gent-Dampoort, waarbij Gent-Sint-Pieters qua aankomsten zelfs het belangrijkste/drukste station in het Vlaamse Gewest is. Dit station is dus een belangrijke eerste schakel in het onthaal van bezoekers. Gezien de eerste indruk vaak van groot belang is voor de algemene (eind)beoordeling en waardering, is het wenselijk dat ook in stations een kwalitatief toeristisch onthaalpunt uitgebouwd wordt.

Wat betreft de vorm van onthaal, wordt een persoonlijk onthaal nog altijd zeer op prijs gesteld ondanks de overvloed aan papieren en digitale mogelijkheden om zich op een bestemming voor te bereiden. Het onthaalpunt is een bron van inspiratie. Ook Toerisme Vlaanderen wenst een sterk uitgebouwd netwerk van internationale A+ infokantoren aan te vullen met antennepunten in NMBS-stations. Dit netwerk heeft naast de informatiefunctie wat betreft de eigen stad ook een informatie- en doorverwijsfunctie naar de verschillende topattracties in Vlaanderen en de andere kunststeden. De treinstations in de kunststeden zijn nl. aankomstlocaties van internationale en nationale bezoekers, waarbij de uitstraling van de stations belangrijk is. In dergelijk onthaalpunt zal vnl. eerstelijns toeristische info verschaft worden, nl. toeristische folder en stadsplan, info over de bereikbaarheid van het stadscentrum en de bezienswaardigheden, en logiesinfo, -bemiddeling en -reservatie.

Iets dat we, wat ons betreft, alleen maar kunnen toejuichen natuurlijk!

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is