Uitbreiding stedelijke taks op pompen: 382 extra bedrijven in vizier. Anneleen Van Bossuyt (N-VA): “Pestbelastingen voor ondernemers moeten stoppen”

Op 17 februari 2022, over deze onderwerpen: Beleid & financiën, Economie & Werk
Rekeningen

Onlangs breidde het Gentse stadsbestuur de lokale belasting op pompen uit: niet alleen pompen op publieke plaatsen (tankstations), maar ook die op private (bedrijfs)terreinen worden vanaf dit jaar belast. N-VA-fractieleider Anneleen Van Bossuyt: “Uit een enquête door Unizo blijkt dat 382 bedrijven getroffen worden door deze uitbreiding. Vorig jaar waren er nog maar 49 bedrijven belastingplichtig, nu zouden dat er naar verluidt 431 worden. Dat is meer dan een verachtvoudiging. Ik roep burgemeester De Clercq en schepen van economie Bracke, beiden OpenVLD, op om deze belastinguitbreiding onmiddellijk af te schaffen.”

Van Bossuyt: “De belasting voor één dieselpomp bedraagt 555 euro. Aanvankelijk werd voorgehouden dat de uitbreiding slechts een beperkte meeropbrengst van ongeveer 20.000 euro zou genereren voor de stadskas. Maar voorlopige berekeningen van Unizo komen uit op een bedrag van circa 200.000. Dat is het tiendubbele.”

Van Bossuyt: “Deze belastinguitbreiding staat niet alleen. Vorig jaar werd al een belastinghervorming voor de Gentse ondernemingen doorgevoerd die neerkomt op een platte belastingverhoging. Hierdoor zullen onze Gentse ondernemers 1,5 miljoen euro extra moeten betalen. De 200.000 euro van de pompenbelasting komt daar nog eens bovenop. Daarnaast bijvoorbeeld werd een tijdje geleden aan de Gentse makelaars een belasting opgelegd die voordien alleen voor de bankinstellingen gold. Met N-VA kunnen we dergelijk ondernemers-onvriendelijke maatregelen absoluut niet steunen.”

Van Bossuyt besluit: “Dit stadsbestuur zegt graag de belastingen niet te hebben verhoogd, maar dat beeld klopt niet. De Mathiastaksen bestaan wel degelijk. En er komen er hoe langer hoe meer bij. Ook hier zie je hoe de linkse partijen – met Groen voorop – deze meerderheid domineren. In plaats van te bekijken hoe de almaar oplopende uitgaven kunnen beteugeld worden, bedenkt men keer op keer nieuwe pestbelastingen die al te vaak gericht zijn op onze ondernemers en bedrijven.”