Veiling eetstandjes Gentse Feesten scoort opnieuw ondermaats. Anneleen Van Bossuyt: “Laat ondernemers toch vrij in plaats van overbodige veggie-regeltjes op te leggen”

Op 5 mei 2023, over deze onderwerpen: Economie & Werk
Eetstandje

Gisteren raakte de opbrengst van de openbare veiling van de eetstandjes tijdens de Gentse Feesten bekend: 315.722 euro. N-VA-fractieleider Anneleen Van Bossuyt: “Dat is beter dan vorig jaar, maar nog altijd ver onder de bedragen van eerdere edities. Toen ging het om bedragen van 400.000 tot 600.000 euro. De reden is niet ver te zoeken: de door dit stadsbestuur ingevoerde regel dat de helft van de standjes exclusief vegetarisch moet zijn, zorgt voor een duidelijke minderopbrengst. Of hoe ideologie primeert op gezond verstand.”

Van Bossuyt: “De cijfers spreken voor zich. De twee duurste vlees-standjes brengen respectievelijk 60.300 euro en 51.600 euro op, de twee duurste vegetarische standjes 18.000 euro en 11.500 euro. De stadskas – die al in moeilijke papieren zit – mist op die manier heel wat inkomsten. Niet alleen dit jaar, want de veiling geldt voor de komende drie edities.”

Van Bossuyt: “Ondernemers zijn oud en wijs genoeg om zelf in te spelen op de gevarieerde vraag van een divers publiek. Een vegetarisch of veganistisch aanbod is ondertussen ook de normaalste zaak van de wereld – in de winkel, in de supermarkt, op restaurant, op festivals, enz. Vegetariërs vinden tegenwoordig echt overal hun gading.”

Van Bossuyt besluit: “Voor ons moet de veggie-regel op de schop. Met N-VA hebben we vertrouwen in onze horecaondernemers. Dat de OpenVLD – met burgemeester Mathias De Clercq en schepen van middenstand Sofie Bracke – hier na de heisa van vorig jaar toch nog altijd in mee blijft gaan, toont opnieuw wie de broek draagt binnen deze meerderheid. Hun nieuwe stadslijst met Vooruit zal hier geen verandering in brengen: zolang de sjerp binnen is, is al de rest bijzaak. Daar moet de Gentse kiezer zich in oktober 2024 goed van bewust zijn.”