Verhoging stedelijke belasting onroerende voorheffing Anneleen Van Bossuyt (N-VA): “Huiseigenaars en ondernemers voelen nu concreet de gevolgen van het financieel wanbeleid van het stadsbestuur”

Op 12 juni 2023, over deze onderwerpen: Beleid & financiën

Dezer dagen valt bij veel mensen en bedrijven de belastingbrief in de bus met het bedrag dat ze moeten betalen aan onroerende voorheffing. N-VA-fractieleider Anneleen Van Bossuyt: “Voor de Gentse belastingbetalers is dit een bepaald onaangename verrassing. Want het stadsbestuur voerde eind vorig jaar een forse verhoging door van de stedelijke opcentiemen op de onroerende voorheffing: het tarief steeg met 19% van 913 naar 1088 opcentiemen. Nu ziet de burger wat dat concreet betekent: in de laatste drie jaar van deze bestuursperiode (2023-25) zullen mensen in totaal al snel enkele honderden euro’s extra betalen aan de stadskas. Er bereikte me al een vloedgolf aan boze mails en reacties.”

Van Bossuyt: “Mensen vragen zich meteen ook af waarvoor dat extra geld allemaal moet dienen. Dan antwoord ik dat dit stadsbestuur (= OpenVLD, Vooruit, Groen & CD&V) nu eenmaal graag veel geld – dat er niet is – uitgeeft aan dure troetelprojecten allerhande. Begeleiding en opvang voor zo’n 20 illegale migranten kost deze bestuursperiode meer dan 3 miljoen euro. Evenveel geld gaat naar een opvangproject voor een kleine groep Oost-Europese gezinnen. De subsidiekraan staat wagenwijd open, niemand bewaart nog het overzicht en de vraag of geïnvesteerd geld resultaat oplevert lijkt vaak bijzaak. Bouwprojecten zoals de parkeertoren in Ledeberg of het Stadskantoor aan de Zuid kosten vele miljoenen euro’s meer dan gebudgetteerd. En dan is er nog de uit hand gelopen stadsschuld van één miljard euro en de bijhorende oplopende rentelasten. Ook de toekomstige generaties Gentenaars worden zo het slachtoffer van het financieel wanbeleid van dit stadsbestuur.”

Van Bossuyt: “Veel mensen kunnen hun oren niet geloven als ze dat allemaal horen en zijn – begrijpelijk en terecht – verontwaardigd. Dat is des te meer het geval omdat burgemeester Mathias De Clercq (OpenVLD) in zijn verkiezingsprogramma van 2018 had verzekerd dat er geen belastingverhogingen zouden komen, met expliciete vermelding van de onroerende voorheffing. Ook het huidige bestuursakkoord stelde dat de belastingen niet zouden verhoogd worden. Maar blijkbaar zijn dat vodjes papier eens de sjerp binnen is. Toch iets voor de kiezer om bij stil te staan als de stadslijst OpenVLD/Vooruit bij de verkiezingen 2024 weer de grote beloftes bovenhaalt.”

Van Bossuyt: “Door de jaarlijkse indexering stijgen de stedelijke inkomsten uit de onroerende voorheffing sowieso, dus een verhoging hier nog eens bovenop was nergens voor nodig. Met de N-VA willen we een bestuur dat de tering naar de nering zet, dat zuinig omgaat met de beschikbare middelen zoals elk huishouden doet, en dat niet om de haverklap tarieven verhoogt. De voorbije gemeenteraad werden nog eens meer dan veertig andere belastingen en retributies verhoogd. Ook dat zullen de Gentenaars de komende maanden aan den lijve mogen ondervinden.”