Verkeersknip in Drongen zorgt voor ongenoegen in Deinze en Gent

Op 9 juli 2024, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken

De vernieuwing van de bruggen op de E40 in Baarle en de daarmee gepaard gaande veranderingen aan de verkeersinfrastructuur hebben geleid tot frustratie bij de lokale bevolking en weggebruikers. De stad Gent veroorzaakte zonder overleg heel wat verkeersellende. Door de nieuwe verplichte afslag aan de rotonde ter hoogte van de Baarleveldestraat wordt de toegang tot de Kloosterstraat en de Deinsesteenweg (N466) afgesloten. Dit heeft een directe en negatieve impact op de verkeersstromen in het gebied.

Onveilige situatie
“De knip aan de Kloosterstraatbrug heeft tot gevolg dat er meer verkeer door woongebied in de omliggende straten – zoals de Halewijnkouter – wordt gestuurd. Dit terwijl het fonkelnieuwe en
broodnodige dubbelrichtingsfietspad op de brug de veiligheid van de fietsers reeds significant verhoogt. Deze knip is dus een zoveelste dubbelop maatregel. Meer zelfs, bewoners laten ons weten
dat de nieuwe situatie het vaak moeilijk maakt voor vrachtwagens die uit tegengestelde richting komen om elkaar te kruisen. De uitwijkmanoeuvres die dat met zich meebrengt, zorgen net voor
meer onveilige situaties voor fietsers volgens de bewoners”, kaart N-VA Gent-voorzitter Bob Cammaert de lokale problematiek aan.

“Het is duidelijk dat dit stadsbestuur het knippen van straten ziet als een wondermiddel voor meer verkeersveiligheid. Dit is echter het zoveelste bewijs dat deze aanpak van het stadsbestuur niet
noodzakelijk werkt. We zullen dan ook op de eerstvolgende gelegenheid schepen Watteeuw bevragen omtrent de noodzaak van deze knip. Ook de verkeersveiligheid ter plaatse, in het bijzonder
voor de fietsers, zullen we aankaarten. Zo nodig zullen wij ook oproepen om deze knip te herzien”, aldus strijdvaardig N-VA Gent gemeenteraadslid Els Roegiers.

Paaltjesoorlog
De veranderingen bemoeilijken de toegang tot het oprittencomplex van de E40 vanuit Landegem. Dit kan leiden tot veel langere reistijden en congestie op alternatieve routes. Er heerst een zogenaamde
'paaltjesoorlog' waarbij tegenstanders van de afsluiting de paaltjes verwijderen of beschadigen. Vorig jaar heeft raadslid Karlien De Paepe (N-VA Deinze) de situatie reeds aangekaart op de gemeenteraad. Burgemeester Jan Vermeulen suggereerde de bevolking om een andere afrit te nemen. Uit reacties die N-VA Deinze ontving lijkt deze suggestie niet goed te zijn ontvangen door de lokale bevolking.

N-VA Deinze vraagt bij monde van fractieleider Bart Vermaercke aan het stadsbestuur om met aandrang de ergernissen voor de lokale bevolking en bedrijven ter harte te nemen en te zorgen voor
een gecoördineerde aanpak, met duidelijke communicatie, verbeterde alternatieve routes en handhaving van de veiligheid. Dit is cruciaal om de situatie te beheren en verdere escalatie van
conflicten te vermijden.