Vlaamse regering geeft Gents Roma-beleid alle kansen

Op 15 november 2011

De Vlaamse regering stelde haar actieplan Midden- en Oost-Europese-migranten deze ochtend niet toevallig in Gent voor: de stad ondervindt dagelijks de gevolgen van de Roma-instroom. De Vlaamse regering geeft de stad Gent nu meer mogelijkheden om het alsmaar groeiend probleem een halt toe te roepen.

“Centraal in het actieplan staat activering”, zegt Minister van Inburgering Geert Bourgeois, “wij verwachten van iedereen die hier wettig verblijft dat ze zich inburgeren, Nederlands leren, hun kinderen naar school sturen en dat ze een betaalde job hebben. We gaan de Vlaamse Wooninspectie nog strenger laten controleren op huisjesmelkerij en maatregelen voorzien om de Roma-kinderen op school te krijgen.”

Bourgeois hamert op het feit dat de meeste migranten uit Midden- en Oost-Europa volwaardige EU-burgers zijn, die zich kunnen beroepen op het vrij verkeer van personen:  “Vlaanderen wil Sarkozy niet achterna met het collectief uitzetten van etnische groepen. Maar tegelijk moeten we de Europese richtlijnen consequent toepassen die bepalen dat EU-onderdanen die hier willen verblijven geen onredelijke belasting vormen voor de sociale zekerheid. Wie hier minder dan drie maanden verblijft is toerist en moet dus in eigen levensonderhoud voorzien.”

De Vlaamse regering wil met haar actieplan de lokale besturen zo goed mogelijk ondersteunen, terwijl grote steden als Gent een grote beleidsautonomie blijven bewaren. Tegelijk onderstreept Geert Bourgeois dat de Roma-problematiek een collectieve aanpak op alle niveaus vergt. Europa mag zijn verantwoordelijkheid ook niet ontlopen. Het kan niet zijn dat landen als Bulgarije en Roemenie niets moeten doen aan de massale uitstroom van gediscrimineerde minderheden. Op federaal niveau blijven de uitbouw van de sociale inspectie en een selectiever toekennen van sociale voordelen noodzakelijk.

Zeer concrete ondersteuning is het project van de “buurtstewards”, waar Minister van Stedenbeleid Van Den Bossche de komende 4 jaar 3 miljoen euro voor vrijmaakt. “Samenleven vraagt inspanningen van iedereen”, zegt Van den Bossche, “De buurtstewards zullen zich in de moeilijkste buurten begeven en de Roma-gezinnen op de spelregels van onze samenleving wijzen.”

Ook federaal kamerlid Siegfried Bracke is tevreden: “Op federaal vlak worden een aantal vergissingen van het verleden rechtgezet, zoals de te snelle toegang tot het OCMW. De Vlaamse regering komt nu met ondersteuning over de brug en – zeer belangrijk- bevestigt de autonomie van steden zoals Gent. De N-VA heeft zich een constructieve partner getoond en voert de ketenaanpak mee uit. Ik hoop nu dat het Gentse stadsbestuur zijn ideologische trots opzij zet en zich inspireert op het doortastender beleid van steden als Antwerpen en Mechelen.”