VOKA: Oost-Vlaamse economische schade bedraagt al bijna 5 miljard euro - Anneleen Van Bossuyt (N-VA): “Nood aan lokaal steunplan voor onze Gentse economie”

Op 26 maart 2020, over deze onderwerpen: Beleid & financiën

N-VA-fractieleider Anneleen Van Bossuyt: “Uit een recente bevraging van VOKA blijkt dat de economische schade door de coronacrisis in Oost-Vlaanderen al is opgelopen tot 4,92 miljard euro. Bijna een kwart van de bedrijven zag zijn omzet bijna volledig wegvallen. Dit is ongezien. Met N-VA roepen we burgemeester De Clercq en het hele stadsbestuur daarom op om dringend werk te maken van een lokaal steunplan voor onze Gentse economie.”

“We erkennen zeker dat het stadsbestuur de voorbije dagen een aantal goede maatregelen heeft genomen om de huidige crisis het hoofd te bieden, zij het soms met wat overbodige vertraging”, stelt Van Bossuyt. “Ik denk aan het schrappen van de parkeer- en LEZ-boetes, aan het verzekeren van kinderopvang voor de zorgberoepen, aan de alternatieve dienstverlening voor senioren en aan de oprichting van het vrijwilligersplatform Gent Helpt. Maar we moeten ook al plannen hoe we verder gaan eens deze crisis voorbij is.”

“VOKA wijst er terecht op dat ook de lokale besturen steunmaatregelen kunnen nemen om de lokale economie te ondersteunen”, aldus Van Bossuyt. “Uitstel van betaling voor bedrijfsbelastingen ligt voor de hand. Maar in Gent is een pak meer mogelijk. Met N-VA pleiten we alvast voor:

1.  Het schrappen van de 1,5 miljoen extra bedrijfsbelastingen die men vanaf 2021 plant op te halen bij de Gentse ondernemingen;
  2.  Het schrappen van de terrasbelasting voor dit jaar; plus het schrappen van de recente verhogingen van de horecabelastingen (o.a. terras, logies);
  3.  Een winkelbon voor elke Gentenaar om de Gentse middenstand en horeca te steunen; andere steden hebben al diverse formules gelanceerd.

“Het spreekt vanzelf dat de schade voor de Gentse ondernemingen en handelszaken ook een rechtstreekse weerslag heeft op veel Gentse werknemers”, beklemtoont Van Bossuyt. “Veel mensen worden geconfronteerd met tijdelijke werkloosheid en bijhorend inkomensverlies. Ook hier kan het stadsbestuur een helpende hand reiken.”

“Met N-VA vragen we concreet om de retributieverhogingen die begin 2020 zijn ingegaan ongedaan te maken”, licht Van Bossuyt toe. “Ik denk aan de tarieven voor huisvuilzakken, voor voorschoolse en vakantieopvang, in de lokale dienstencentra, voor sportkampen, enz. Dat gaat misschien niet om de grote bedragen, maar alle beetjes helpen en het gaat ons ook om het signaal. Dit is niet het moment om extra geld te vragen aan de mensen. Ten andere: de Vlaamse regering heeft Gent tientallen miljoenen extra budget toegekend voor de komende jaren.”

Van Bossuyt besluit: “Zowel Unizo als VOKA hadden zich onlangs al erg kritisch uitgelaten over het weinig ondernemersvriendelijke Gentse economische beleid.  Nog vóór de coronacrisis. Gezien de huidige context dring ik er daarom nogmaals bij burgemeester De Clercq en het stadsbestuur op aan om rekening te houden met die kritiek. Deze crisis biedt een kans om bij te sturen, in het belang van onze economie, onze ondernemers en onze werknemers. Met N-VA zullen we dit voluit steunen.”