Voorstel Matthias Storme om kraantjeswater te promoten in Gentse restaurants unaniem aangenomen door Gentse gemeenteraad

Op 24 september 2013

'Op restaurant in landen zoals Frankrijk is het een gebruik dat klanten er automatisch een karaf kraantjeswater krijgen. Waarom zouden we het als stadsbestuur niet stimuleren om dat ook in de Gentse horeca als een gewoonte in te voeren?', zei Storme.

'Meer en meer mensen verkiezen kraantjeswater boven flessenwater omdat het
milieuvriendelijker is en bovendien gezond en goedkoop. In vele andere landen is het volstrekt normaal dat men op restaurant een karaf kraantjeswater krijgt, meestal gratis. Bij ons is dat zelden het geval, in de horeca wordt bijna uitsluitend flessenwater geserveerd.'

'Het stadsbestuur geeft zelf het goede voorbeeld maar zou kunnen verder gaan door ook de horeca in onze stad op een positieve manier te stimuleren om kraantjeswater te schenken', zei Storme.

Topkwaliteit

De gemeenteraad nam unaniem een voorstel aan met de tekst: 'Kraantjeswater is milieuvriendelijk, goedkoop, gezond en onmiddellijk beschikbaar. Er komt geen verpakkingsafval of transport aan te pas en het is een product van topkwaliteit.'

'Meer en meer bewuste consumenten willen ook in de horeca kraantjeswater kunnen drinken als een duurzaam alternatief voor flessenwater. De gemeenteraad vraagt aan het stadsbestuur om na te gaan op welke manier zij de Gentse Horeca kan stimuleren om kraantjeswater te schenken en om hiervoor met geïnteresseerde partners een positieve campagne uit te werken.'