Voorstel N-VA Gent: Hemelpost-brievenbussen voor Gentse begraafplaatsen. Anneleen Van Bossuyt: “Kunnen kinderen helpen bij het verwerken van verlies”

Op 14 februari 2022, over deze onderwerpen: Jeugd (+ onderwijs), Sociale zaken, Welzijn
Postbus

N-VA Gent plaatst de komende gemeenteraad een voorstel op de agenda om ‘Hemelpost-brievenbussen’ in te richten op de Gentse begraafplaatsen. N-VA-fractieleider Anneleen Van Bossuyt: “Afscheid nemen van overleden geliefden – familie, vrienden, enz. – valt iedereen zwaar. Dat is des te meer zo voor kinderen en jongeren die met dergelijk verlies geconfronteerd worden. Ook voor hen is het belangrijk dat ze de emoties die hiermee gepaard gaan kunnen verwerken en dat ze hun verdriet een plaats kunnen geven. Dit voorstel kan hier een stukje bij helpen.”

Van Bossuyt: “Met dit voorstel vinden we niet het warm water uit. We zijn leentjebuur gaan spelen. Verschillende steden en gemeenten in Vlaanderen en Nederland hebben op hun begraafplaatsen al afscheidsplekjes specifiek gericht op kinderen en jongeren. Bij ons hebben o.a. Beringen, Bonheiden en Kalmthout al een initiatief in deze zin genomen.”

Van Bossuyt: “Centraal op de afscheidsplekken staan Hemelpost-brievenbussen, waar kinderen en jongeren – maar uiteraard ook volwassenen – brieven of tekeningen gericht aan overleden geliefden kunnen posten. De brieven worden op gezette tijden – al dan niet in samenwerking met een lokale organisatie – via een kort vuurritueel naar de hemel gestuurd.”

Van Bossuyt: “Gent zet al langer in op kindvriendelijke begraafplaatsen. Op de stadswebsite is er bijvoorbeeld een begraafplaatswandeling op maat van kinderen beschikbaar. Daarnaast hebben we op twee begraafplaatsen sterretjesweides met een sterretjesboom waar ouders, broers en zussen of andere nabestaanden een lintje kunnen hangen als aandenken aan sterrenkindjes (stil geboren kindjes). Het inrichten van afscheidsplekken met hemelpostbrievenbussen zou hier een mooie aanvulling op zijn.”

Van Bossuyt besluit: “Een lieve oma of een veel te vroeg gestorven vriendje nog een brief kunnen schrijven of een tekening kunnen sturen, kan een kind – of eigenlijk iedereen – helpen bij het rouwproces. Daar speciale plekjes voor voorzien in onze stad is zinvol. De beperkte kost die er aan verbonden is vinden we met N-VA Gent een meer dan nuttige uitgave. Ik hoop van harte dat de andere partijen dit voorstel zullen steunen.”