Voorstel op gemeenteraad om wandelbusjes en P+R-shuttles toegankelijk te maken Elke Sleurs (N-VA): “Mensen in een rolstoel moeten ook vlot wandelbus of shuttlebus kunnen nemen”

Op 20 januari 2020, over deze onderwerpen: Beleid & financiën, Welzijn

In 2017 startte het stadsbestuur met wandelbusjes voor het stadscentrum en een shuttlebus van P+R-parking Weba richting centrum. Eind 2018 kwam er een tweede shuttlebus met vertrekpunt aan de Watersportbaan bij. Maar noch de wandelbusjes, noch de shuttlebussen zijn rolstoeltoegankelijk.

N-VA Gemeenteraadslid Elke Sleurs: “Ik klaag dit probleem al aan van in het begin. Het autovrijgebied in het centrum is hierdoor minder makkelijk bereikbaar voor mensen met een mobiliteitshandicap. Maar het stadsbestuur heeft de vraag om rolstoeltoegankelijkheid bij monde van schepen Watteeuw (Groen) altijd afgewezen. De ene keer met als argument dat het technisch niet mogelijk is, de andere keer met de kostprijs als argument.”

“Voor mij zijn dit drogredenen,” legt Sleurs uit. “In andere steden rijden wél rolstoeltoegankelijke minibusjes of shuttlebussen. Ik verwijs bijvoorbeeld naar de Franse bluebus of de Brugse shuttlebus. En ja, dat kost iets, maar een zo toegankelijke mogelijke samenleving voor mensen met een beperking is voor ons een prioriteit. Ik zal daarom op de gemeenteraad een voorstel doen om nu eindelijk te investeren in die rolstoeltoegankelijkheid.”

“Ik ben blij dat er ondertussen ook vanuit andere hoek steun is om de wandelbusjes en shuttlebussen rolstoeltoegankelijk te maken,” vertelt raadslid Sleurs. “De stedelijke toegankelijkheidsambtenaar, de Stedelijke Adviesraad voor Personen met een Handicap (SAPH), UNIA Oost-Vlaanderen en recent nog het Gents Milieufront vroegen allemaal al naar rolstoeltoegankelijke wandelbusjes. Maar tot nog toe tevergeefs, wat toch vreemd is voor een stadsbestuur dat zegt sociaal te zijn.”

Als je vandaag investeert in nieuwe vormen van openbaar vervoer dan is het de normaalste zaak van de wereld dat je dit rolstoeltoegankelijk maakt,” stelt Sleurs. “Dat het stadsbestuur hier niet van in het begin voor gekozen heeft, is onbegrijpelijk. En dat men nog altijd niet bijgestuurd heeft evenzeer. Ik heb sterk de indruk dat het stadsbestuur dit gewoon niet belangrijk genoeg vindt om er het nodige budget voor uit te trekken.”

Gemeenteraadslid Sleurs besluit: “Vorige maand ondertekende dit stadsbestuur op het stadhuis nog met veel vertoon een charter over toegankelijkheid. Ik vraag hen: voeg de daad bij het woord. Maak dat de wandelbusjes en shuttles rolstoeltoegankelijk zijn. Liever vandaag nog dan morgen, want de huidige toestand is om beschaamd over te zijn.”

Op de gemeenteraad van 21 januari werd het voorstel van Elke Sleurs gedeeltelijk goedgekeurd. Bij de hernieuwing van het contract voor de wandelbusjes zal rolstoeltoegankelijkheid in principe een voorwaarde zijn. De shuttlebussen blijven echter ook in de toekomst nog ontoegankelijk voor rolstoelen. Dat blijft toch een gemiste kans.

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is