Wijkbezoek Gentbrugge

Op 19 november 2019

Wijkbezoek Gentbrugge

N-VA Gent wil politiek bij de burger brengen om alle Gentse neuzekes in dezelfde richting te krijgen. Wij komen tot bij u om te luisteren naar de uitdagingen waar onze stad voor staat. Huis na huis. Gentenaar na Gentenaar. Door wind en regen. Om samen te leven.

Op 16 november trokken Bob, Evelien, Jan, Tom en Mathieu op wijkbezoek in Oud Gentbrugge. Tijdens onze fijne gesprekken kwam de uitdaging van mobiliteit in een centrumstad naar boven. Er komen steeds bewoners bij in de buurt - waar het volgens de inwoners zeer fijn wonen is - maar de parkeergelegenheid kan niet volgen. Ook wanneer er bezoek komt is het geen sinecure om plaats te vinden. Buurtparkings kunnen eventueel een oplossing bieden.

Op vlak van fietsinfrastructuur zijn er nog heel wat uitdagingen. De rijbaan is vaak niet veilig voor de meest kwetsbaren zoals kinderen. Het voetpad werd alreeds vernieuwd, maar kent nu een hoogteverschil met de rijbaan waardoor veel auto’s beschadigd worden bij het openen van de deur of het binnenrijden van de garage. Fervente fietsers merkten tevens op dat het aantal fietsers stijgt, maar dat de infrastructuur niet kan volgen. De fietsbrug richting Dampoort bijvoorbeeld wordt als onveilig en oncomfortabel ervaren door de bewoners.

Tevens viel het gebrek aan groen op in de buurt. Mensen zouden het aangenaam vinden moest de stad meer groen voorzien zoals geveltuinen, groenslingers of boompjes. Jongere gezinnen missen een bruisend sociaal-cultureel leven in de buurt. Met deze een warme oproep om daar iets aan te doen!

Een warme gemeenschap maak je niet, die bouw je. Misschien bent u wel de volgende die we op ons huisbezoek aantreffen. Wij kijken er alvast naar uit!