Wijkcirculatieplan Oud-Gentbrugge/Dampoortwijk. N-VA Gent: “Voer geen knip of filter in aan Gentbruggebrug”

Op 8 november 2023, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken
Gentbruggebrug 2

Over het nieuwe wijkcirculatieplan van het stadsbestuur voor Oud-Gentbrugge en de Dampoortwijk, met daarin een knip of filter aan Gentbruggebrug, wordt al een hele tijd een hevige strijd gevoerd. N-VA-gemeenteraadslid Gert Robert: “Wanneer een plan of ingreep zo omstreden is, dan moet je daar je conclusies uit trekken. Er is simpelweg onvoldoende draagvlak voor wat nu voorligt. Dit moet terug naar de tekentafel. Verkeersveiligheid is voor ons absoluut een prioriteit, maar er zijn alternatieve oplossingen denkbaar en politici moeten ook kunnen luisteren naar de burger.”

N-VA-fractieleider Anneleen Van Bossuyt: “Bovendien lopen er nog altijd twee rechtszaken ten gronde tegen de plannen, waaronder één procedure bij de Raad van State. Dat het stadsbestuur recent voorlopig gelijk kreeg in de kortgedingprocedure die door ondernemers en burgers werd aangespannen is dus maar één stap in een langer juridisch gevecht. Ook vanuit dat perspectief lijkt het ons beter om die vonnissen af te wachten alvorens over te gaan tot drastische verkeersingrepen.”

Gemeenteraadslid Robert: “Daarnaast zit ook de timing helemaal fout. Momenteel zijn de werken aan de Dampoort en aan de Verapazbrug nog altijd aan de gang. Die zullen in principe duren tot respectievelijk de zomer van 2024 en die van 2025. Beide werven hebben een belangrijke impact op het verkeer in de omliggende wijken. Ook vanuit die optiek is het niet aangewezen om op dit moment ingrijpende wijzigingen in te voeren die de circulatie nog verder dreigen te bemoeilijken. Dat is ten andere ook wat ondernemersorganisatie Unizo stelt.”

Fractieleider Van Bossuyt besluit: “Tijdens de komende commissie mobiliteit zal ik het stadsbestuur nogmaals vragen om rekening te houden met de bezwaren die door bewoners en ondernemers naar voor gebracht worden. We moeten tot een compromis kunnen komen waarvoor wel voldoende draagvlak bestaat. Komt er geen afdoende antwoord dan leggen we met de N-VA-fractie in de gemeenteraad een voorstel van raadbesluit voor om de huidige plannen een halt toe te roepen. OpenVLD, Vooruit en CD&V – die zelf ook al kritiek uitten op de plannen,  hoewel ze zelf in de meerderheid zitten – mogen dan kleur bekennen: het is belangrijk dat de Gentse kiezer weet waar elke partij voor staat.”