Wijkmobiliteitsplan Oud-Gentbrugge & Dampoortwijk zorgt voor commotie

Op 14 december 2020, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken
Gentbrugge (foto: Wester)

Wijkcirculatieplannen invoeren in tijden van corona is ongepast. Wat willen we met N-VA Gent?

- Een échte inspraakronde voor de gehele buurt die pas na de strenge coronamaatregelen wordt afgesloten.

Voorstellen die ruimer zijn dan de drie drastische scenario’s die nu voorliggen.

- Aanvangen met minder verregaande ingrepen zoals een fietsbrug naast Gentbruggebrug, uitbreiding zone 30, enz. i.p.v. wijken ineens quasi volledig af te sluiten door grote circulatie-ingrepen.

Als Gentse N-VA zijn we bezorgd over de huidige ontwerp-mobiliteitsplannen voor de Dampoortwijk en Oud-Gentbrugge. Raadslid Gert Robert, zelf Gentbruggenaar, en Anneleen Van Bossuyt, afkomstig uit Sint-Amandsberg (en nu net over de grens in Oostakker wonend) volgen dit dossier van nabij op. Veel mensen zijn ongerust en voelen zich niet gehoord door het stadsbestuur. Met N-VA pleiten we voor evenwicht en voor een stapsgewijze aanpak.

Op de voorbije commissie mobiliteit ondervroeg  Anneleen Van Bossuyt  schepen Watteeuw over de gepresenteerde plannen.  Van Bossuyt: “De tijd tussen het uitdelen van de informatiefolder en het einde van de inspraakperiode was amper twee weken. Veel te kort, zeker nu de coronacrisis contacten tussen mensen beperkt. Burgers moeten zo ruim mogelijk de kans krijgen om te reageren. Ook de afgedwongen verlenging tot 20 december volstaat voor ons geenszins.”

Ook het drastische karakter van de drie ontwerp-scenario’s kwam aan bod. Schepen Watteeuw antwoordde dat de drie scenario’s die momenteel voor liggen gebaseerd zijn op suggesties van buurtbewoners. Gert Robert: “Maar wie de reacties grondig doorneemt merkt meteen dat de schepen en zijn diensten heel selectief zijn geweest. Zo komt de vaak door bewoners verwoorde suggestie om naast Gentbruggebrug een fietsbrug aan te leggen in geen enkel van de drie ontwerpplannen voor. De schepen antwoordde in de commissie dat de drie scenario’s een basis zijn voor discussie en dat er nog ruimte is voor aanpassingen en wijzigingen. Ik hoop van harte dat dit waar is. Het is in elk geval cruciaal dat zoveel mogelijk bewoners hun stem nu laten horen.”

Van Bossuyt: “We hebben er ook voor gepleit om minder verregaande scenario’s op tafel te leggen en om eerst en vooral lichtere ingrepen door te voeren. Ik denk bijvoorbeeld aan de al vernoemde fietsbrug en een uitbreiding van de zone 30, inclusief aangepaste weginrichting. Dat zou de belangrijkste problemen vermoedelijk al grotendeels oplossen.”

Robert: “N-VA Gent is het ermee eens dat doorgaand verkeer zo veel mogelijk uit de woonkernen moet geweerd worden en dat onze wegen bovenal veilig moeten zijn voor alle weggebruikers.  Maar het opdelen van onze wijken via knippen is voor ons geen goede oplossing. We denken dat het beter is om via moderne 'slimme' verkeersgeleidingstechnologie auto's, die daar eigenlijk niet meteen moeten zijn, buiten te houden, eerder dan de lokale bewoners te dwingen voortdurend om te rijden.”

Oproep aan alle bewoners: geef uw bemerkingen en alternatieve suggesties voor de wijk zeker door aan het stadsbestuur via de voorziene kanalen (www.stad.gent/wijkmobiliteitsplan of wijkmobiliteitsplan [at] stad.gent) tegen uiterlijk 20 december. Hoe meer mensen hun mening doorgeven, hoe moeilijker voor het stadsbestuur om er geen rekening mee te houden. Ook als oppositie hebben we dan meer handvaten in handen om in de gemeenteraad weerwerk te bieden.