Woker dan woke in Gents stadhuis: Queen Nikkolah vervangt ‘ouderwetse’ Sinterklaas. Anneleen Van Bossuyt (N-VA): “Mensen niet opdelen in flinke en stoute ouders”

Op 27 november 2023, over deze onderwerpen: Cultuur & Sport, Jeugd (+ onderwijs)
Sint

N-VA-fractieleider Anneleen Van Bossuyt: “Op 19 november deed de Sint zijn intrede in onze stad, tot groot plezier van een massa kinderen en hun ouders. Maar het zal misschien de laatste keer geweest zijn. Want op 6 december – zíjn feestdag – wordt dit jaar op het Gentse stadhuis ‘Queen Nikkolah’ ontvangen, onder de noemer ‘een Sinterklaasfeest zonder racisme’.[1] Dat klinkt wel heel erg alsof het klassieke Sinterklaasgebeuren een feest mét racisme is. Voor ons kan dit absoluut niet door de beugel. We moeten ons onze tradities niet laten afpakken.”

Van Bossuyt: “En blijkbaar is er ook een probleem met de Sinterklaasboeken van onze kinderen. In de aankondiging op de stadswebsite lees ik dat kinderen er hun ‘ouderwetse’ Sinterklaasboek zullen kunnen inruilen voor een ‘gratis, nieuw en moderner’ exemplaar. Hoe betuttelend kan je zijn? Het doet me denken aan het eerdere voorstel om de Pippi Langkous-boeken in onze stadsbibliotheek een racisme-label of -waarschuwing te geven. Of zelfs aan boekverbrandingen. In Gent zijn het belerende vingertje of pogingen tot censuur nooit veraf.”

Van Bossuyt: “Dat tradities evolueren zoals ook de hele samenleving evolueert, daar kan ik inkomen. Zo verkiezen sommige mensen roetpieten boven zwarte pieten. Dat de roede naar de achtergrond verdwijnt: prima. Maar suggereren dat het hele kinderfeest intrinsiek racistisch – of seksistisch – is, is echt problematisch. Dat komt neer – naar gelang wie welk feest viert – op het opdelen van mensen in flinke en stoute ouders, flinke en stoute scholen, enz.”

Van Bossuyt: “Want wat op de stadswebsite nog verbloemend ‘stilstaan bij westerse koloniale denkpatronen’ heet, luidt op andere fora al snel heel anders.[2] De ‘mythe’ van ‘Queen Nikkolah’ alleen al: een meisje met een heel warm hart uit een ver warm land dat hier in een ijskoude samenleving terecht komt. Of ook: de omschrijving van onze geliefde Sint als een ‘ijskoude man’. Ik huiver hier eerlijk gezegd van. Sinterklaasfeesten zijn in veel scholen of verenigingen net een aanleiding om inzamelingsacties van o.a. speelgoed te houden voor kinderen die het met minder moeten stellen. Van een ijskoude samenleving gesproken …”

Van Bossuyt besluit: “Dat een kinderfeest gebruikt wordt om een politieke agenda door te drukken, daar gruw ik van. Inclusieve Sinterklaasfeesten overal te lande hebben net een verbindende kracht: kinderen en hun ouders van allerlei slag en met diverse achtergronden komen er bij elkaar om samen een fijne tijd te hebben. Maar zoals nu twee feesten naast elkaar zetten – één goed en één slecht – werkt polariserend en dat is niet wat we nodig hebben. Dat burgemeester Mathias De Clercq (OpenVLD) en zijn stadsbestuur hier voluit aan meewerken is volstrekt onbegrijpelijk. Is dit waar de Gentenaars om vragen? Met N-VA Gent staan wij hier in elk geval niet voor, wel integendeel.”

[1] https://scholen.stad.gent/kompas/nieuws/queen-nikkolah-bezoekt-stadhuis-....

[2] https://immaterieelerfgoed.be/nl/erfgoederen/het_feest_van_queen_nikkolah en https://www.dewereldmorgen.be/artikel/2020/12/04/queen-nikkolah-het-sint....