Gents Museum voor Schone Kunsten: N-VA Gent eist kordate aanpak

Op 7 maart 2018

Het Gentse Museum voor Schone Kunsten is een museum met een lange en rijke traditie, een museum waar alle Gentenaars trots op zijn.

Helaas werpt de zaak-Toporovski een donkere schaduw over het MSK. Internationale experts hekelen het gebrek aan professionalisme bij het beoordelen van de authenticiteit van de werken. Bovendien verklaren zestien Vlaamse museumdirecteurs in een open brief dat het MSK in de zaak-Toporovski “op flagrante wijze alle deontologische codes en de regels van het gezond verstand heeft geschonden.”

Bijna twee maanden houdt stad Gent de commotie levendig door een weinig krachtdadige communicatie en een gebrek aan transparantie. Kritische geluiden worden steeds onder de mat geveegd, zowel door de directrice als door Schepen Storms, bevoegd voor cultuur.

Vandaag blijkt bovendien dat het zogenaamde voorbereidende onderzoek van de collectie-Toporovski hoogstwaarschijnlijk berust op onwaarheden en valse verklaringen vanwege Catharine De Zegher, directrice van het MSK. N-VA Gent eist daarom dat er nu zo snel mogelijk orde op zaken wordt gesteld.

Karlijn Deene (N-VA), gemeenteraadslid en bestuurder bij het MSK heeft tijdens de laatste gemeenteraadszittingen blijvend gepleit voor een kordate aanpak. “De internationale reputatieschade voor ons museum is nu al groot en dreigt nog groter te worden. Het Gentse stadsbestuur moet zo snel mogelijk de nodige conclusies trekken. Ze moet er alles aan doen om de Vlaamse erkenning van het museum en zeker ook de toekenning van de prestigieuze Van Eyck tentoonstelling veilig te stellen.”

Op verzoek van Karlijn Deene zal schepen Storms de raad van bestuur van het AGB Kunsten en Design bij hoogdringendheid bijeen roepen. Als mevrouw De Zegher daadwerkelijk valse verklaringen heeft afgelegd, rest er voor de Gentse N-VA maar één conclusie: mevrouw De Zegher stapt zelf op of het AGB beëindigt de samenwerking.

Elke Sleurs, fractievoorzitter N-VA Gent: “Het MSK is een schitterend museum. Ik betreur dat het personeel en de vele sympathisanten worden meegesleept in dit verhaal. Ik hoop dat ons museum weer snel de internationale uitstraling zal terugkrijgen dat het verdient.”

Elke Sleurs, fractievoorzitter gemeenteraad
Contact: Karlijn Deene – 0494 39 08 75 – karlijn.deene [at] stad.gent