Stadsbestuur past actieplan diversiteit aan onder druk van de N-VA Anneleen Van Bossuyt: “Maar normaal dat elke werknemer van de Stad Gent Nederlands moet kennen”

Op 20 januari 2021

Tijdens de commissie personeelszaken gisteravond bleek dat het stadsbestuur zijn in november voorgestelde Actieplan Diversiteit heeft aangepast onder druk van N-VA. Fractieleider Anneleen Van Bossuyt: “De passage over jobs bij de stad waarvoor de kennis van het Nederlands niet of minder relevant zou geweest zijn, is geschrapt. In november had de Gentse meerderheid mijn voorstel om het Nederlands ondubbelzinnig als standaardvoorwaarde te hanteren in het aanwervingsbeleid nochtans nog weggestemd. Ik ben tevreden dat het gezond verstand heeft gezegevierd.

Gisteravond vroeg N-VA-gemeenteraadslid Gert Robert aan personeelsschepen Bram Van Braeckevelt (Groen) een lijst van alle jobs bij de stad waarvoor de kennis van het Nederlands niet relevant was. De schepen gaf schoorvoetend toe dat de betwiste passage in zijn Actieplan ondertussen was aangepast en erkende dat de kennis van het Nederlands voor elke job bij de stad Gent  een voorwaarde is.

Raadslid Gert Robert: “Ik ben blij dat de schepen tot inkeer gekomen is. Hij had ook geen keuze. De taalvoorwaarden om aan de slag te gaan bij een lokaal bestuur zijn wettelijk vastgelegd. Voor wat de schepen in zijn Actieplan voorstelde ontbrak elke juridische grond. Dit is dus een stap in de goede richting. Ik hoop wel dat niet alleen de woorden in het plan geschrapt zijn, maar ook dat de idee van ‘jobs waarvoor het Nederlands niet nodig is’ nu volledig van de baan is.”

Van Bossuyt: “Natuurlijk moet niet elke werknemer bij de Stad Gent een Hugo Claus zijn. De benodigde kennis van het Nederlands is afhankelijk van het soort job. Maar iedereen moet wel een degelijke kennis van onze taal hebben. Dat is simpelweg vanzelfsprekend: anders kan men opdrachten niet begrijpen, kan men niet met zijn chef of collega’s praten, kan de veiligheid in het gedrang komen, en kan men de burger niet te woord staan.”

Robert: “Dat laatste is voor ons heel belangrijk. Medewerkers die met de burgers in contact komen (aan het loket, telefonisch, via mail, …) moeten uitstekend Nederlands kennen. Dat wil ik toch beklemtonen. We hebben immers al klachten ontvangen van burgers die bijvoorbeeld mails ontvingen die in ronduit slecht Nederlands waren geschreven. Ik roep de schepen op om hier in het aanwervingsbeleid niets op af te dingen. De Gentenaars hebben recht op een kwalitatieve dienstverlening.”

Van Bossuyt: “Ik ben tenslotte blij dat de schepen gisteren erkende dat voor mensen met een andere moedertaal een job de beste kansen biedt om zich het Nederlands volledig eigen te maken. Ik hoop dat zijn collega-schepen van onderwijs Decruynaere (ook Groen) goed geluisterd heeft. Want in de Gentse stadsscholen blijft het stadsbestuur nog altijd inzetten op thuistaalprojecten in plaats van 100% voor het Nederlands te kiezen. Onbegrijpelijk als je weet dat in Gent 1 kind op 3 thuis geen Nederlands spreekt. In onze ogen komt dit neer op het ontnemen van kansen aan kinderen met een andere moedertaal. Er blijft in onze stad dus nog genoeg werk aan de winkel op vlak van taalbeleid.”