Anneleen Van Bossuyt (N-VA): “Burgemeester Mathias De Clercq (OpenVLD) doet huiseigenaars, bedrijven en parkeerders meer betalen. Besparingen op politie onaanvaardbaar.”

Op 29 juni 2022, over deze onderwerpen: Beleid & financiën

Deze ochtend lekten via de pers de eerste details uit over de budgetingrepen die het Gentse stadsbestuur doorvoert ten gevolge van de lamentabele toestand van de stadskas. N-VA-fractieleider Anneleen Van Bossuyt: “Zoals bij de vorige budgetwijzigingen kiest de Gentse meerderheid (OpenVLD, Groen, Vooruit, CD&V) ook ditmaal voor extra inkomsten via belastingverhogingen. Die zal in het bijzonder mensen treffen die een woning bezitten en ook onze ondernemers. Het tarief van de opcentiemen op de onroerende voorheffing (OOV) stijgt van 913 naar 1088 opcentiemen, wat een meeropbrengst van ruim 23 miljoen euro inhoudt. Ook de parkeertarieven op straat en in de parkeergarages gaan (opnieuw) de hoogte in. Op de veiligheid wordt dan weer bespaard: we zullen het met 24 politieagenten minder moeten stellen. Dit stadsbestuur voert al jaren een onverantwoordelijk financieel beleid en maakt keer op keer de verkeerde keuzes.”

Van Bossuyt: “Met de verhoging van de belasting op de onroerende voorheffing neemt burgemeester Mathias De Clercq (OpenVLD) alle huiseigenaars en bedrijven in het vizier. De meer dan 60.000 Gentse huishoudens (50,4%) die geïnvesteerd hebben in een eigen woning – de beste verzekering voor de oude dag – worden daar nu voor gestraft. De belastingverhoging zal indirect ook een invloed hebben op de huurprijzen en de prijs van producten. Zo betaalt iedereen de rekening voor het financieel wanbeheer van deze coalitie. De beperkte verlaging van de aanvullende personenbelasting – die sowieso een pak minder opbrengt voor de stadskas dan de OOV – is in dat licht maar een doekje voor het bloeden.”

Van Bossuyt: “Ook Gentenaars en bezoekers die in onze stad parkeren mogen mee het gelag betalen. De parkeertarieven op straat en in de parkeergarages gaan nog maar eens omhoog, met een meeropbrengst van 3 miljoen euro op jaarbasis. Hoe dit past in de nieuwe promotiecampagne van schepen van handel Sofie Bracke (OpenVLD) om de aantrekkelijkheid van onze stad te verhogen, is een raadsel. Onze lokale middenstand zal vooral op eigen kracht klanten uit de Gentse rand moeten werven.”

Van Bossuyt: “Dat de politie het met 24 politieagenten minder zal moeten stellen dan eerst gepland, is ongehoord. Er zijn ernstige veiligheidsproblemen in heel wat Gentse wijken: van drugscriminaliteit op pleintjes en in parken, over snelheidsduivels in woonstraten die er de leefbaarheid verzieken, tot de amokmakers op de Blaarmeersen. Met minder mensen zal het een pak moeilijker worden voor ons politiekorps om die zaken afdoend aan te pakken. Ik begrijp de keuze van burgemeester Mathias De Clercq om te besparen op veiligheid niet. Veiligheid is een absolute kernopdracht voor een lokaal bestuur.”

Van Bossuyt: “Wat er op vlak van personeel effectief bespaard zal worden, blijft koffiedik kijken. Ik lees enerzijds dat er 250 functies zouden verdwijnen. Tegelijk wordt gesteld dat men terug wil naar het personeelsniveau van 2019. Maar volgens de Jaarrekening 2021 waren er afgelopen jaar 6.113 VTE in dienst (= het aantal medewerkers uitgedrukt in het aantal voltijdse jobs), terwijl de Jaarrekening 2019 6.101 VTE vermeldt. Hoe komt men dan aan een afslanking met 250 jobs? Onduidelijkheid troef me dunkt.”

Van Bossuyt: “De huidige inflatie en bijhorende loonindexeringen en prijsstijgingen zijn een uitdaging voor alle lokale besturen. Maar het verschil is dat Gent geen appel voor de dorst heeft. Schepen van financiën Coddens (Vooruit) heeft zelf uitdrukkelijk verklaard dat men er voor gekozen heeft om ‘weinig of geen reserves’ te voorzien. Op een bepaald moment wreekt zich dat natuurlijk, zeker wanneer je tegen 2025 tegen een schuldenberg van 1 miljard euro aankijkt en wanneer je over een zeer uitgebreid personeelsbestand beschikt.”

Van Bossuyt besluit: “Deze budgetingrepen zijn integraal de verantwoordelijkheid van dit stadsbestuur. In hun eigen woorden: ‘we hebben voor weinig of geen reserves gezorgd’. Geen enkel verstandig huishouden beheert op zo’n manier zijn middelen. En voor dit manifeste gebrek aan vooruitziend beleid betalen de Gentenaars nu de rekening. Letterlijk in cash en ook figuurlijk. De toezegging van het stadsbestuur om het vanaf 2025 – ná de gemeenteraadsverkiezingen – met één schepen minder te doen klinkt bovendien hol: wettelijk gezien mag Gent vanaf 2025 sowieso niet meer dan 9 schepenen hebben, in plaats van de huidige 10.”