Sociaal gelaat?

Op 31 oktober 2022, over deze onderwerpen: Beleid & financiën, Sociale zaken, Welzijn
oudere handen

Wie de afgelopen maand het Gentse nieuws volgde, heeft het ongetwijfeld ook vastgesteld: het sociale blazoen van het stadsbestuur loopt deuk na deuk op.

In de OCMW-assistentiewoningen Antoniushof vond men het nodig de oudere bewoners een nota te bezorgen over het aanpakken van ‘wangedrag’. Mensen die – door het Agentschap Zorg & Gezondheid bevestigde – kritiek uiten op de lokale gang van zaken worden door de schepen van sociale zaken weggezet als ‘roepers’ en als ‘agressief’.

In OCMW-woonzorgcentrum De Liberteyt in Wondelgem wilde het stadsbestuur de bewoners ruim een kwart van hun tuin afpakken voor een sociaal woonproject. In de gemeenteraad verdedigde collega Els Roegiers keer op keer de belangen van de ouderen. Gelukkig oordeelt de provinciale deputatie nu dat het project van het stadsbestuur het fundamentele recht schendt van de bewoners op voldoende kwalitatieve buitenruimte.

Wat betreft de socio-culturele vzw Masala – gesubsidieerd met 263.000 euro – moest men noodgedwongen vaststellen dat er dan toch iets niet in de haak was. Dat klagen we met de N-VA al maanden aan: bij de financiën blijven ernstige vragen te stellen en de inhoudelijke prestaties waren veelal ondermaats. Dit soort dossiers ondermijnt het publieke draagvlak voor de ondersteuning van sociale projecten die wél waardevol zijn.

Deze maand raakte verder bekend dat het stadsbestuur de toelages schrapt voor kinderen met een handicap en voor personen met incontinentie. Het gaat telkens om relatief beperkte budgetten (respectievelijk 30.000 en 41.000 euro), maar voor de mensen in kwestie is dit – ook symbolisch – belangrijk.

Dat men tegelijk ruim 117.000 euro vindt om de VRT te ondersteunen om het WK uit te zenden vanuit het Wintercircus (op zich een prachtsite) en geld investeert in een overbodige voetgangerskaart voor de bewoners van de binnenstad, toont hoe dit stadsbestuur niet langer zijn prioriteiten op een rijtje heeft.

Voor mij spreekt uit de gemaakte keuzes het beeld van een bestuursploeg die aan elkaar hangt als los zand. Elke schepen en elke partij beheert de eigen pot geld, er is een compleet gebrek aan teamgeest of aan een overkoepelend verhaal.

Dat ‘verbinder’ burgemeester Mathias De Clercq (OpenVLD) er niet meer in slaagt zijn eigen college te verbinden, stemt tot nadenken.

Met Gentse groeten,

Anneleen Van Bossuyt