Nieuwe crisisronde Gentse stadsfinanciën. Anneleen Van Bossuyt (N-VA): “Alles wordt alweer duurder. En niet alleen dit jaar”

Op 30 november 2022, over deze onderwerpen: Beleid & financiën
portefeuille

Vandaag kondigde burgemeester De Clercq (Open Vld) nieuwe maatregelen aan om de Gentse stadskas uit de rode cijfers te houden. N-VA-fractieleider Anneleen Van Bossuyt: “Dit hadden we voorspeld. Het is nochtans nog maar van september geleden dat het college de lege stadskas terug gevuld probeerde te krijgen, o.a. met een belastingverhoging van 23 miljoen euro. Maar toen al was duidelijk dat men er niet zou geraken. Vandaag doen OpenVLD, CD&V, Vooruit en Groen er nog eens een flinke lap van 7 miljoen euro extra inkomsten bij. Op kosten van de Gentenaars.”

Van Bossuyt: “Het merendeel van de stedelijke tarieven voor sport, cultuur, vergunningen, enz. gaat in 2023 met 6,9% fors de hoogte in en daarna elk jaar automatisch met 2%. Ook de tarieven voor de buitenschoolse opvang en de woonzorgcentra gaan de hoogte in, al is daar nog niet duidelijk met hoeveel precies. Dat men deze verhogingen bestempelt als het ‘waardevast’ maken ervan is ronduit cynisch. Een doorzichtige truc ook om in verkiezingsjaar 2024 niet opnieuw tariefverhogingen te moeten aankondigen die er dus wel degelijk zullen zijn.”

Van Bossuyt: “De stad bespaart ook op een aantal zaken, maar het riedeltje dat ‘de burger er niets van zal voelen’ en dat ze ‘ook in de toekomst in hun eigen wijk of deelgemeente terecht kunnen’ blijkt onwaar. Dat zagen we bijvoorbeeld al in het dossier van de wijkbibliotheken waarvan er twee zullen gesloten worden. Maar het gaat om veel meer dan dat. Bijvoorbeeld de subsidie aan Puur Gent – de organisatie die onze middenstand promoot – wordt verminderd met 146.358 euro. Maar onze Gentse ondernemers mogen wel op allerlei manieren meer belastingen betalen. Dat is eerder al gebleken.”

Van Bossuyt: “Op het groenbeheer wordt ruim 483.000 euro bespaard[1], terwijl we uit diverse hoek nu al klachten horen over het gebrekkig onderhoud van onze parken en straatgroen. Op de maaltijden voor de stedelijke woonzorgcentra zal ruim 63.000 euro bespaard worden. Ik hoop van harte dat dit niet tot kwaliteitsverlies zal leiden. Onze ouderen verdienen degelijke, gezonde en lekkere maaltijden.”

Van Bossuyt: “De lijst ingrepen die burgers zullen voelen is lang. Wat er zeker ook uitspringt, is de besparing op de politie. Het gaat om een bedrag van 300.000 euro en daarnaast wordt ook ruim 1,5 miljoen euro weggehaald uit de financiële reserves van de Gentse politie. Qua blijk van waardering voor onze politiemensen kan dat tellen. De timing kon moeilijk wranger zijn. Het garanderen van de veiligheid van haar burgers is één van de kerntaken van een stadsbestuur. Niet voor Mathias De Clercq dus, die maandag in de gemeenteraad nochtans beweerde dat onze flikken alle steun genieten.”

Van Bossuyt: “Een positief element is dat er werk wordt gemaakt van een iets grotere financiële reserve: 10 miljoen euro. Al is dat bedrag nog altijd weinig geruststellend, afgezet tegen het jaarlijkse stadsbudget van circa 1 miljard euro. Misschien ook positief voor de inwoners van Ledeberg en Wondelgem: de lokale circulatieplannen worden uitgesteld naar 2025. Aldaar voorlopig dus geen reden tot ongerustheid over ingrepen zoals de veelbesproken Gentbruggebrug-knip.”

Van Bossuyt besluit: “Het stadsbestuur heeft zich de voorbije jaren niet gedragen als een goede huisvader. Daardoor moet nu om de haverklap financieel bijgestuurd worden via noodgrepen, te betalen door de Gentenaars. Het kan nochtans anders. Met de N-VA-fractie hebben we bijvoorbeeld alleen al op de laatste gemeenteraad 750.000 euro aan subsidie-uitgaven niet goedgekeurd: snoepsubsidies die leuk zijn voor de doelgroep in kwestie maar niet prioritair of essentieel, of projecten die misschien goed bedoeld zijn maar in de praktijk weinig resultaat blijken te boeken. In tijden van crisis moet het stadsbestuur er meer dan ooit voor kiezen om de beschikbare middelen in te zetten op de lokale kerntaken.”

[1] Dit is de impact op de zogenoemde autofinancieringsmarge in 2025. Het jaarlijkse bedrag van de besparing in kwestie (in 2023, 2024 en 2025) wordt niet vernoemd in de door het stadsbestuur ter beschikking gestelde nota. Ook de hierna vermelde bedragen zijn in dezelfde zin te begrijpen.