Alles wordt duurder

Op 29 november 2022, over deze onderwerpen: Beleid & financiën

Een nieuwe maand, een nieuwe reeks Gentse tariefverhogingen. Met de groeten van OpenVLD-burgemeester Mathias De Clercq. Om andermaal de leeglopende stadskas te spekken.

Het is nog maar van september geleden dat het stadsbestuur besliste om 23 miljoen euro extra belastingen te innen via een forse verhoging van de opcentiemen op de onroerende voorheffing. Dat betekent de komende jaren een factuur van enkele honderden euro’s extra voor iedereen die zijn spaargeld geïnvesteerd heeft in een eigen woning of in ander onroerend goed.

De nieuwe retributieverhogingen doen daar nog eens 7 miljoen euro per jaar aan extra inkomsten bovenop. Alles wordt duurder: identiteitskaarten, rijbewijzen, vergunningen, sporten, musea en ga zo maar door.

Zeker: door de hoge energieprijzen en de stijgende levensduurte staan alle lokale besturen – net zoals veel burgers en gezinnen – voor een serieuze financiële uitdaging. Maar het kan ook anders. Zusterstad Antwerpen indexeert ook wel een aantal tarieven (voor 5 miljoen euro per jaar, een pak minder dus dan Gent dat nochtans de helft minder bewoners telt), maar kijkt toch vooral naar het snoeien in de eigen uitgaven.

Dit laatste is ook in onze stad perfect mogelijk. Met de N-VA-fractie hebben we bijvoorbeeld alleen al op de laatste gemeenteraad 750.000 euro aan subsidie-uitgaven niet goedgekeurd: snoepsubsidies die leuk zijn voor de doelgroep in kwestie maar niet prioritair of essentieel, of projecten die misschien goed bedoeld zijn maar in de praktijk weinig resultaat blijken te boeken.

Met een klein beetje budgettaire orthodoxie zouden we de Gentse stadsfinanciën kunnen rechttrekken. Zodat er niet om de haverklap meer geld uit de zakken van de Gentenaars geslagen wordt of bespaard op wat wel belangrijk is. Zoals op onze wijkbibliotheken waarover u verderop meer kan lezen.

Met Gentse groeten,

Anneleen Van Bossuyt