Anneleen Van Bossuyt (N-VA): “Tijd om de Gentse LEZ af te schaffen”

Op 17 januari 2023
verkeersbord LEZ

In Gent werd begin 2020 een lage emissiezone (LEZ) ingevoerd voor de binnenstad. Uit objectieve cijfers bleek al dat de maatregel weinig effect heeft op vlak van het verbeteren van de luchtkwaliteit. N-VA-fractieleider Anneleen Van Bossuyt: “De specifieke Gentse situatie maakt dat de LEZ voor het stadscentrum slechts een beperkte meerwaarde biedt. In 2017 voerde het stadsbestuur immers al een circulatieplan voor het stadscentrum in. Hierdoor werd een aanzienlijk deel van het auto- en vrachtverkeer uit dit deel van de stad geweerd. De voorziene verstrenging van de LEZ-normen vanaf 2026 moeten we aangrijpen om de Gentse LEZ stop te zetten.”

Van Bossuyt: “De combinatie van het circulatieplan met de LEZ is dubbelop. De studie over de verwachte impact van de LEZ op de Gentse luchtkwaliteit toonde aan dat die impact klein is: de NO2-concentraties zouden tegen 2028 in het stadscentrum dalen met slechts 1,41% en de zwarte roet-concentraties (= de schadelijkste stoffen) met amper 0,46%. Op basis van deze cijfers konden we de meerderheidspartijen eerder al overtuigen om de geplande uitbreiding van de LEZ buiten de R40 niet door te voeren.”

Van Bossuyt: “De verstrenging van de LEZ-normen vanaf begin 2026 is een goede reden om nu een stap verder te gaan. Want door die nieuwe normen zouden binnen drie jaar heel wat Gentenaars en ook Gent-bezoekers niet langer welkom zijn in de stad met hun wagen. Voor veel mensen en gezinnen is de aankoop van een nieuwe, wel toegelaten auto immers geen evidentie. Ook handelaars en ondernemers hebben al hun bezorgdheid geuit: ze vrezen dat mensen de Gentse binnenstad als moeilijk bereikbaar zullen zien.”

Van Bossuyt: “De lusten en de lasten zijn niet in evenwicht. Te veel mensen worden voor een te kleine luchtkwaliteitswinst serieus getroffen in hun portemonnee of in hun mobiliteitsmogelijkheden. Luchtkwaliteit is vanzelfsprekend een belangrijk thema, maar de meeste Vlaamse centrumsteden werken aan een verbetering van de luchtkwaliteit zonder LEZ. Een belangrijke factor is ook de natuurlijke evolutie en modernisering van het wagenpark die momenteel volop bezig is. Die zal sowieso tot een betere luchtkwaliteit leiden.”

Van Bossuyt besluit: “Op de eerstkomende gemeenteraad zal ik een voorstel om de Gentse LEZ af te schaffen ter stemming voorleggen. Ook gemeenteraadsleden van de meerderheid hebben zich al koele minnaars of zelfs uitgesproken tegenstanders van de LEZ getoond. Die krijgen nu de kans om aan de Gentse kiezers duidelijk te maken waar ze voor staan.”