“Mijnheer de Burgemeester …” - Isabelle De Clercq

Op 29 januari 2013

Isabelle De Clercq, fractievoorzitter N-VA Gent, neemt het rood-groen-blauwe  bestuursakkoord onder de loep.

Met haar sterke ploeg (in totaal negen verkozenen) is ze van plan stevig oppositie te voeren, maar tegelijk ook op constructieve manier mee te werken aan een leefbare stad voor elke Gentenaar.

 

Mijnheer de Burgemeester,

 

Bij de start van deze nieuwe legislatuur, vooral nieuw wat de samenstelling van het schepencollege betreft, wil ik eerst en vooraf de Burgemeester en zijn kartellijst feliciteren met het behaalde verkiezingsresultaat ; deze lijst zette een zeer goed resultaat neer en dat is zonder meer een proficiat waard binnen deze gemeenteraad ; vooral u Burgemeester verzamelde een nooit gezien stemmenaantal naast uw naam en dat is ook aan ons N-VA als signaal van de Gentenaars zeker niet ontgaan. Een dikke proficiat daarvoor !

Ik wil in deze tussenkomst vooraf toch de stadssecretaris en de mensen van de dienst bestuursondersteuning danken voor al hun moeite om de gemeenteraad geïnstalleerd te krijgen en te zorgen dat de nieuwe raadsleden wegwijs worden gemaakt in dit prachtige, eeuwenoude stadhuis, zelfs een informatiebrochure werd voor ons gemaakt, werkelijk een handig werkinstrument, dank daarvoor.

Mooie overwinning voor links dus, maar een ander paar mouwen is het voor de liberale coalitiepartner, de Open VLD, die met de gratie van het linkse blok als mini-partner toch nog aan boord van het schip is gehezen.
Niet voor niets blokletterde het Nieuwsblad op 12 november 2012 :
“Gent wordt uitgesproken links” en “Liberalen moeten veel water bij de wijn doen” en tenslotte “de liberalen krijgen wel drie schepenen, maar moeten slikken”.
Kan het nog duidelijker verwoord worden ? de N-VA denkt van niet : het bestuursakkoord kleurt overduidelijk rood-groen ; groen, de nieuwe partner in het Gentse schepencollege, spreekt zelfs van “ het groenste bestuursakkoord van Vlaanderen”.
Zo is het ook collega’s, soms heeft men de indruk dat het bestuursakkoord gewoon een blauwdruk is van het rood-groene kartelprogramma, de liberalen hebben dus inderdaad heel veel willen slikken.

Eén zinnetje collega’s hebben de liberalen duidelijk met veel moeite in de tekst kunnen laten inschrijven :”De nieuwe bestuursploeg zal, bij ongewijzigde omstandigheden, het budgettaire evenwicht bewaren zonder belastingverhoging” : als blauwe invloed kan dat tellen ! immers, ongewijzigde omstandigheden ???? iedereen weet collega’s dat in deze turbulente en voorthollende samenleving iedere dag de omstandigheden wijzigen, dus een dergelijk engagement is een lege doos, die door de rood-groene partners makkelijk de bodem wordt ingeslagen.

Dit bestuursakkoord, collega’s, is een rood-groene betutteling van 117 bladzijden lang en niet minder dan 800 actiepunten worden erin opgelijst ; men krijgt een punthoofd van deze lectuur, die veel te lang, veel te omslachtig en veel te detaillistisch is om als werkdocument te kunnen meedraaien de komende 6 jaren ;
trouwens, waarom zo in detail alles oplijsten ? vertrouwt men elkaar niet misschien, moet alles maar dan ook alles worden opgelijst om te verhinderen dat een coalitiepartner eigen initiatieven zou durven te nemen ? Dirk Holemans, fractieleider van Groen, zegde het dan ook op een debatavond over het bestuursakkoord in Gent, de voorbije week in Drongen : we zijn een nieuwe coalitie en dan moeten goede afspraken gemaakt worden, alles is dan ook goed uitgewerkt en alles is dan ook op papier gezet ;  het is in die zin bijna een in juridische zin  tot in detail uitgewerkt document geworden ;
weg het vertrouwen dat blijkbaar wel heerste onder de rood-blauwe ploeg waar een bestuursakkoord van 23 bladzijden voldoende bleek als rood-blauwe draad voor de voorbije zes jaren stedelijk beleid.

800 actiepunten, ja, maar dacht u daar veel concrete actiepunten in terug te vinden ? Vergeet het, helemaal niet, tientallen  actiepunten vermelden zinnen als : we zullen nakijken dit, we zullen uitzoeken dat, we zullen anderen stimuleren om, we zullen bekijken hoe, we denken na over, enz enz dus veel dromerijen maar zeer vaak weinig concreets.
Bovendien, collega’s van de meerderheid : participatie van de bevolking is voor u zeer belangrijk, inspraak, luisteren en naar de mensen toe gaan staat is ook vermeld als actiepunt, allemaal zeer goed, ook als N-VA staan wij daar achter, maar begin toch met dan eerst uw teksten leesbaar te maken, zodat de Gentenaars uw bestuursakkoord minstens kunnen lezen : denkt ge nu echt dat een doorsneeburger weet wat een invasieve exoot is ? open-source-technologieën ? Community Land Trust ? Ghent Living Lab ? een woordenlijst in bijlage zou echt handig zijn om de bevolking door dit doolhof te leiden.
Is het ook niet zo dat gij de participatie van de bevolking al sowieso fel beknot als dit schepencollege al 117 bladzijden beleid heeft vastgebetonneerd ? evident is dit een beknotting.

Hoe dan ook, om nogmaals op die participatie terug te komen ? zal men dat echt als college ook gaan doen ? ik heb er eerlijk gezegd mijn twijfels over als ik collega Holemans op dezelfde debatavond vorige week in Drongen hoorde zeggen over die belangrijke participatie rond Drongenplein en de herinrichting ervan die al jaren op zich laat wachten : echte participatie is luisteren naar de mensen zonder voor uzelf als politieker daarbij vooraf te weten waar ge wilt uitkomen, ik vond dat een zeer mooi principe, maar ik was dan ook uitermate verbaasd toen collega Holemans enkele momenten later zelf zegde over Drongenplein : let op, het kan wel geen parking worden, dat moet ge wel goed weten ! verwondering alom in de zaal natuurlijk, want had hij kort tevoren niet gezegd dat ge nooit in gedachten moogt houden waar ge gaat uitkomen ? en zeggen dat de Drongenaars net het behoud van toch wat parkeerplaatsen op Drongenplein belangrijk vinden ; is dat dan de nep-participatie waar men naartoe wil ? daar kunnen wij als N-VA alvast niet achter staan.

Wij hadden ook als N-VA gehoopt dat vanaf januari 2013 minstens de voorzitter van de gemeenteraad niet meer de burgemeester zou zijn, maar een gemeenteraadslid, hetgeen de politieke impact van het schepencollege op de gemeenteraad zou verminderen en dat is alleen maar democratischer ; nochtans heeft de partij Groen dat ook altijd als een belangrijke verbetering voor de goede werking van de gemeenteraad naar voor geschoven, maar toch is dat nu blijkbaar geen prioriteit meer voor niemand in het schepencollege, jammer maar helaas.

Ook het aantal schepenen valt toch op : 11 schepenen daar waar de financiële meerjarenplanning in de voorbije legislatuur vooropstelde dat vanaf 2013 op één schepen + kabinet zou bespaard worden, een besparing van 1 miljoen euro per jaar ! jammer, maar helaas, niets daarvan : we hebben 11 schepenen, geen schepen minder dus, tegenover Antwerpen bijvoorbeeld die het met 8 schepenen doet en de Vlaamse regering die Vlaanderen bestuurt met 9 ministers……..niet voor Gent dus….

En we kijken als N-VA ook uit naar de toepassing van het door Groen gewenste beperking van cumul voor politici om ook op te treden als lid van de raden van bestuur of andere bestuursorganen van overheidsbedrijven of intercommunales, nu Groen dit als beleidsprincipe vooropstelt, zijn we overtuigd dat dit ook in de mandaten voor de Gentse schepenen een verschil zal maken, de gemeenteraad van februari zal dit uitwijzen.

Groen-Voorzitter Van Besien heeft immers onlangs in de pers verklaard :

'Er is ook het gevaar van een te grote machtsconcentratie. Ik hoor nu dat er burgemeesters zijn met 16 betaalde mandaten. Dat betekent in de praktijk dat je voor elk mogelijk dossier in de regio ooit bij deze 'super-cumulard' moet passeren. Zoveel macht bij één persoon is in mijn ogen niet langer democratisch.'

Ook binnen het Gentse college zijn er dergelijke supercumulards, niet in het minst bij de schepenen, dat is voor niets goed en wij rekenen erop dat dat wordt aangepakt.

Collega’s, ikzelf ben al 20 jaar lid van deze gemeenteraad, maar stel toch vast dat onbetwistbaar de macht steeds meer naar het schepencollege gaat, dat de raadsleden van de meerderheid nauwelijks aan zet zijn en dat de oppositie het almaar moeilijker heeft om in de almacht van het schepencollege binnen te dringen ;
Ik ben niet alleen om dit voorop te stellen :
Mark Suykens, algemeen directeur van de vlaamse vereniging voor steden en gemeenten, schreef in een voorwoord van het tijdschrift Lokaal dat we op 02012013 op onze banken vonden op de installatievergadering het volgende en ik vind dit toch belangrijk collega’s  :
De gemeenteraad wordt steeds verder uitgehold. Dat signaleren niet alleen raadsleden, maar ook burgemeesters ons. Veel inhoudelijke keuzes en debatten zijn verplaatst naar andere organen, zoals de politiezone, het OCMW, de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden of de autonome gemeentebedrijven. De gemeenteraad staat voor nieuwe uitdagingen : hij zal …steeds meer een koepelregisseur moeten zijn van alles wat het gemeentebestuur in tientallen andere verbanden en instellingen wil realiseren (buiten de raad dus). Dit vergt een totaal ander profiel voor gemeenteraadsleden.Zij moeten een helikopterzicht ontwikkelen op het hele gemeentelijke speelveld om van daaruit de grote beleidslijnen te sturen en te controleren. Bovendien moeten ze als volksvertegenwoordiger het gezond verstand van de lokale bevolking blijven vertolken. Hiervoor zijn een sterkere gemeenteraad en sterkere individuele raadsleden nodig. Nieuwe wettelijke instrumenten zijn niet noodzakelijk, wel een nieuwe bestuurscultuur en een andere mentaliteit. De elementen daarvoor bestaan al. De gemeenteraad hoeft ze alleen in te zetten.”

Makkelijk is het niet collega’s om in een stad als Gent met een immens takenpakket de agenda van het schepencollege op te volgen, een schepencollege dat door kabinetten is geruggesteund als geen ander ;
Maar de N-VA fractie zal er tegenaan gaan, wij zullen scherp maar constructief oppositie voeren, waar het goed is zal het gezegd worden, maar waar het beleid faalt of hapert, zal door onze negen raadsleden duidelijk de vinger op de wonde worden gelegd, daar gaan we voor !

Verder hebben wij onze kritiek op het bestuursakkoord al eerder naar voor gebracht, maar ik wil hier toch nog een aantal punten benadrukken :

*wij vragen ons af met welk geld het college die 117 bladzijden gaat betalen ? een budgettair plaatje is nergens te bespeuren, men geeft veel geld uit en droomt over van alles en nog wat, maar de financiële rekening is niet gemaakt : nog vorige week stond in de pers dat alle gemeentebesturen duidelijk de broeksriem aanhalen, niet in Gent dus, onverantwoord voor ons.
Besparen of bezuinigen komt als woord trouwens niet voor in het bestuursakkoord, ja wel om energie te besparen, maar daarbij blijft het dan ook.

*duidelijk hebben we in Gent al te veel stadspersoneel, als N-VA wilden wij van de pensioneringsgolf gebruik maken om daarin te bezuinigen, niets daarvan in het bestuursakkoord, men houdt het personeel op peil, enige rationalisering is nergens te bespeuren, jammer, maar helaas.

*de stedelijke overheid ziet zichzelf nog altijd maar uitbreiden en de bemoeienis van de stedelijke overheid neemt toe in dit bestuursakkoord : kijken we maar naar de oprichting van een eigen energiebedrijf waar wij ons de vraag stellen : waarom niet beter het energiebeleid sturen binnen de intercommunales waarin de stad toch alom zijn tentakels heeft , is dat niet veel veel simpeler ?
Waarom het idee dat men nu ook in stedelijke scholen en stedelijke gebouwen automaten met petflessen en blikken zal gaan verbieden ? welke leverancier zal nog automaten willen of kunnen installeren met flessen ? dat is toch gewoonweg al te gek!
Waarom de oprichting van een Food Council ? moet de stad zich gaan bezig houden met de patatten en de spruiten op het bord van de Gentse bevolking  ? waarvoor is dat nodig ?

*armoedebestrijding is een prioriteit : akkoord, het is een schande hoeveel mensen in Gent nog steeds onder de armoedegrens leven, ondanks de miljoenen euro’s die reeds in het armoedebeleid zijn geïnvesteerd ;
Het valt ons als N-VA in dat verband dan ook op hoe weinig men inzet op activering van degenen die van een leefloon leven ; hoe weinig ook zet het OCMW Gent in op de tewerkstelling van art. 60, een systeem waarbinnen men door het verrichten van arbeid recht op werkloosheidsuitkering kan uitbouwen ; 350 mensen amper zijn in dat circuit ingeschakeld, schepen Coddens zegde in hetzelfde debat in Drongen waarover ik het daarnet had : dat is beschamend weinig, beschamend weinig voor een stad als Gent, waarom heeft men de voorbije jaren daaraan dan niets verholpen ? waarom heeft men niet meer mensen ingeschakeld en moet men nu zelf vaststellen dat het een schande is voor onze stad : wat zal men doen volgens het bestuursakkoord : het optrekken tot het gemiddelde van de vlaamse centrumsteden ; in hemelsnaam, hoe pover is dat ? voor N-VA mag het echt wat meer zijn aub !

*mobiliteit : een hot idem in dit bestuursakkoord : waarom geachte burgemeester en schepenen geeft u daarin zulk een grote rol aan andere overheidsorganen zoals De Lijn en NMBS ; u rekent op hen om ons openbaar vervoer super uit te bouwen, maar wees nu realistisch, deze overheidsorganen zijn zelf financieel ziek tot en met, De Lijn is slechts voor 13 % zelfbedruipend, denkt u nu echt dat zij staan te springen om miljoenen te investeren in Gent ? de N-VA is overtuigd van niet en wij vrezen dat u van een kale reis thuis zult komen…..voor ons moet veel beroep worden gedaan op de privé-sector en wij zullen daarvoor blijven ijveren.
Het afbreken van de flyover aan de Zuid, alweer zo een beleidsoptie waarover u zelf als bestuursmeerderheid op de good-will en op veel geld van Vlaanderen moet gaan rekenen om dit te kunnen realiseren ; zal dit lukken ? groot vraagteken als men zijn beleid van anderen afhankelijk maakt….
Tenslotte vragen wij rond mobiliteit enig realisme : de stadsring terugdringen naar één rijvak per rijrichting, vergeet het, dat is gewoon niet haalbaar, we moeten ons nog kunnen verplaatsen met de wagen, zet ons niet vast aub, de economie heeft nood aan een vlotte bereikbaarheid en ik verwijs naar de woorden van mevrouw De Regge enkele dagen terug in de pers rond het autodelen, toch een item in het bestuursakkoord :

Een dienstwagen delen is niet handig. Sommige schepenen moeten voor hun werk veel van de ene plek naar de andere hollen. Het is niet eenvoudig om dat met de fiets te doen ; het openbaar vervoer neemt te veel tijd in beslag” : als gezegde door een schepen van Gent kan dat tellen, welnu wat voor een schepen geldt volgens mevrouw De Regge, geldt ook voor vele werkende Gentenaars : zij hebben hun auto nodig en wij vragen daarmee rekening te houden.

Collega’s het heeft een reden als het werk “Omgevingsanalyse Gent 2012” erop duidt dat nog altijd heel veel dertigers Gent verlaten, jonge gezinnen dus ; we moeten er alles aan doen om dat te keren, dat lukt echter nog steeds niet ; ik wijs er op dat het tekort aan groen hier voor velen een verklaring is voor hun vertrek maar ook het gebrek aan parkeerfaciliteiten. Daaraan moet verholpen worden.
Collega’s, tussen 1999 en 2011 groeide het aantal Gentenaars met 10 % ; de prognoses voorspellen dat het percentage verder zal toenemen tot 15 % tegen 2018.
Gent kent ook een toename sinds 1999 van het aantal geboortes met 38 %, veel jong volk dus. De senioren nemen al lang een groot deel van onze bevolking in, hun aandeel zal nog relatief gezien gaan toenemen vanaf 2017; Gent verkleurt ook naar een meer diverse etnisch-culturele samenstelling : de afgelopen tien jaar nam hun aandeel toe van 12 % naar 18,8 %, nieuwkomers blijken vooral van Bulgaarse en Slovaakse origine, zo lezen we ook in de “Omgevingsanalyse”.

Mijnheer de Burgemeester, Collega’s, al deze mensen hebben recht op een menswaardig leven in onze stad, jong, oud, van eender welke origine ; wij als stedelijke overheid moeten ervoor zorgen dat onze mooie en fiere stad dit menswaardig leven waarborgt en garant staat voor een mooie toekomst voor haar inwoners.
De N-VAfractie zal alvast haar steentje daartoe bijdragen, wij zullen met onze negen raadsleden minstens negen keer meer dan vorige legislatuur van ons laten horen en dat zal in dit stadhuis zeker het verschil maken.
Collega’s, proficiat namens de N-VA aan ieder van u, de kiezer heeft u aangeduid als vertegenwoordiger van alle Gentenaars, laat ons er samen aan werken dat wij binnen 6 jaar een mooi rapport kunnen voorleggen als vertegenwoordigers van het volk. Ik dank u voor uw aandacht.

 

Isabelle De Clercq, fractievoorzitter N-VA

(tussenkomst bespreking bestuursakkoord 28 januari 2013)

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is