Anneleen Van Bossuyt (N-VA): “Referendum geen oplossing voor terechte bekommernis over betaalbaar wonen”

Op 8 oktober 2023, over deze onderwerpen: Beleid & financiën, Sociale zaken, Wonen (+ ruimtelijke ordening)
flatgebouw

N-VA-fractieleider Anneleen Van Bossuyt: “Iedereen is voor betaalbaar wonen. Ik ben nog niemand tegengekomen die hiertegen is. De echte vraag is of de via de volksraadpleging voorgestelde maatregelen echt zoden aan de dijk zouden zetten. Met N-VA Gent vinden we van niet: de prijzen op de private huur- en koopmarkt zouden nog meer stijgen en de factuur voor het bouwen en beheren van 40% sociale woningen zou onbetaalbaar zijn. Dit is de mensen luchtkastelen voorspiegelen.”

Van Bossuyt: “Dat 12,4% van de Gentenaars hun stem hebben uitgebracht is niet niets. Integendeel, dat is een heuse prestatie waar de initiatiefnemers zonder meer trots op kunnen zijn. Maar tegelijk kunnen we er niet om heen dat verreweg de meeste burgers niet zijn komen stemmen. Ik meen dat we er van uit mogen gaan dat de grote meerderheid van die niet-stemmers – en natuurlijk ook alle nee-stemmers – het door de actiegroep ‘Te Duur’ voorgestelde woonbeleid  helemaal niet zien zitten. En dat kan ik perfect begrijpen.”

Van Bossuyt: “De initiatiefnemers willen dat 40% van de Gentse woonmarkt in publieke handen komt. Als je dan uitgaat van bijvoorbeeld 20% zuivere sociale huurwoningen en 20% budget-huurwoningen, zoals burgemeester Mathias De Clercq (OpenVLD), dan kom je uit op een investering van circa 4,2 miljard euro voor de eerste categorie en een jaarlijks terugkerende kost van ongeveer 50 miljoen euro voor de tweede. Als je weet dat het integrale stedelijke investeringsbudget per legislatuur rond het half miljard euro draait en dat de stadskas nu al in financieel zwaar weer zit met de ene besparingsronde en belastingverhoging na de andere, dan is het zonneklaar dat dit onbetaalbaar is. Tenzij je de burger nog veel zwaarder wil gaan belasten.”

Van Bossuyt: “En wat meer is: dit is ook totaal geen oplossing voor al die mensen die graag een eigen woning willen, wat nog altijd één van de beste beschermingen tegen armoede is. Aan die mensen wordt geen enkel perspectief geboden. Het referendum gaat in wezen enkel over huurwoningen en dan enkel nog deze die door de overheid gesubsidieerd zouden worden. Maar dit baat kandidaat-eigenaars of andere huurders natuurlijk niet, veeleer het omgekeerde: hoe meer gronden en panden de overheid opkoopt, hoe duurder de resterende 60% van de private markt zullen worden. Dat is eenvoudige economische logica. Je zal voor die groep dus het omgekeerde bereiken van de bedoeling is.”

Van Bossuyt: “Om wonen in Gent meer betaalbaar te maken, moeten er  twee dingen gebeuren: minder regels, eenvoudiger structuren en meer aanbod. We moeten dringend snoeien in het de voorbije jaren sterk uitgebreide oerwoud aan stedelijke regelgeving. Want die maakt (ver)bouwen altijd maar duurder. Die boodschap horen we constant van mensen uit de sector. Daarnaast moeten we sneller meer aanbod hebben. Dat kan door de nu jarenlange durende vergunningstrajecten te vereenvoudigen en in te korten, en door in ruimtelijke plannen meer plaats voor wonen in te passen. Dat kan onder meer door meer in de hoogte te bouwen, op de geschikte plekken en zonder drastische schaalbreuk met de omliggende omgeving.”

Van Bossuyt besluit: “Betaalbaar wonen is ook voor N-VA Gent een kernthema. Maar we moeten kiezen voor een verstandige aanpak. Mirakeloplossingen zijn er niet. En de kosten onbesuisd afwentelen op een middenklasse die nu al onder druk staat, daar passen we voor.”