Arabische ‘Amal’ wordt nieuwe naam voor Gents Integratieagentschap. Anneleen Van Bossuyt (N-VA): “Kunnen we alsjeblief gewoon kiezen voor een Nederlandse naam?”

Op 9 mei 2022, over deze onderwerpen: Integratie, Sociale zaken
IN-Gent

Het Gentse stadsbestuur heeft beslist dat ‘Amal’ de nieuwe verkorte naam wordt voor het Gentse Agentschap voor Integratie en Inburgering (tot nog toe: IN-Gent). N-VA-fractieleider Anneleen Van Bossuyt: “‘Amal’ is een Arabisch woord dat ‘hoop’ betekent. Met N-VA vinden we het niet kunnen dat het stadsbestuur ervoor kiest om het integratie-agentschap een anderstalige naam te geven. Dit is een verkeerd signaal. Waarom is het voor dit stadsbestuur toch zo moeilijk om gewoon voor een Nederlandse naam te kiezen?”

Bob Cammaert, afdelingsvoorzitter van N-VA Gent en lid van de raad van bestuur van IN-Gent: “Geen enkele Gentenaar zal weten waar een organisatie die de naam ‘Amal’ draagt voor staat. De naam van een overheidsorganisatie moet voor elke burger duidelijk zijn. Kijk naar het stedelijke Mobiliteitsbedrijf. Over de werking daarvan valt veel te zeggen, maar de naam is tenminste duidelijk.”

Van Bossuyt: “Bovendien zijn er al andere organisaties die de naam ‘Amal’ dragen. In Anderlecht heb je een islamitisch cultureel centrum met de naam al-Amal. Op Wikipedia vind je meteen een Libanese organisatie ‘Amal’ die streeft naar de emancipatie van de Sjiieten in dat land. In Nederland heb je de Stichting al-Amal. Op de website van die organisatie zijn vrouwen met een hoofddoek het eerste wat je ziet (zie https://www.al-amal.nl/).”

Cammaert: “Die connotatie met één welbepaalde cultuur, de Arabische wereld, is niet wenselijk. Bij IN-Gent komen mensen met heel uiteenlopende migratieachtergronden terecht. Ik vraag me af hoe zij zich zullen voelen bij een organisatie met een exclusief Arabische naam? De enige taal die in aanmerking komt voor de naamgeving van een Gentse overheidsorganisatie is vanzelfsprekend het Nederlands.”

Van Bossuyt besluit: “Dit is een zoveelste staaltje van misplaatste Gentse symboolpolitiek. Het past binnen het hele woke-discours waar OpenVLD-burgemeester Mathias De Clercq & Co ondertussen een patent op hebben. Met N-VA pleiten we er in elk geval voor dat ons stedelijk integratie-agentschap alsnog een Nederlandse naam krijgt.”