Controverse Turkse en Arabische LEZ-affiches Anneleen Van Bossuyt: “Stop met anderstalige communicatie voor mensen die hier al jaren wonen”

Op 20 januari 2020, over deze onderwerpen: Beleid & financiën, Integratie

Het Gentse stadsbestuur kiest ervoor om over de nieuwe Lage Emissiezone (LEZ) ook in het Arabisch en het Turks te communiceren. Affiches in deze talen werden opgehangen aan de ingang van Gentse moskeeën. N-VA-fractieleider Anneleen Van Bossuyt: “Dit kan voor ons niet. We zullen met N-VA Gent klacht neerleggen bij de Vaste Commissie voor Taaltoezicht (VCT) en ik plaats dit bij hoogdringendheid op de gemeenteraadsagenda.”

Anneleen Van Bossuyt: “In mijn ogen is dit een duidelijke schending van de taalwetgeving. Uit eerdere adviezen van de VCT blijkt dat anderstalige communicatie alleen kan wanneer die specifiek is gericht op nieuwkomers, mensen die nog niet lang in ons land zijn. Maar door de affiches op te hangen aan de Gentse moskeeën richt het stadsbestuur zich tot een veel te brede groep: de meeste mensen in kwestie wonen hier al jaren en zijn hier vaak zelfs geboren.”

Dit is ook geen alleenstaand geval,” stelt Van Bossuyt. “Dit stadsbestuur kiest er steeds meer voor om niet alleen het Nederlands te gebruiken. In het onderwijs is dit al langer duidelijk met de niet-aflatende focus van schepen Decruynaere (Groen) op de thuistaal op school en in de klas.[1] Maar ook de passages over meertalige dienstverlening in de nieuwe beleidsplannen van de politie en van de dienst publiekszaken baren echt zorgen.”

Van Bossuyt: “Het pas voorgestelde Zonaal Veiligheidsplan 2020-25 onder de bevoegdheid van burgemeester De Clercq (OpenVLD) bevat als actiepunt: ‘Ontwikkelen van een traject naar meertalige dienstverlening in functie van de klantvriendelijkheid’. In het kapittel over meertalige dienstverlening in de recente beleidsnota Publiekzaken van schepen Bracke (OpenVLD) luidt het: ‘We zetten meertalige Gentinfo-operatoren in om anderstaligen makkelijker aansluiting te laten vinden met onze dienstverlening.’ Dit is voor N-VA absoluut niet de juiste weg.”

Gentenaars met een migratieachtergrond zijn hier finaal niet bij gebaat en zitten hier ook niet op te wachten,” vult raadslid Van Bossuyt aan. “Ik heb al gehoord dat men de aanpak van het stadsbestuur ronduit neerbuigend vindt: ‘jullie zullen het wel niet begrijpen in het Nederlands, dus we zullen jullie een beetje extra helpen’. Het stadsbestuur blijft hen behandelen als ‘anders’, als niet volledig deel van onze gemeenschap.”

Van Bossuyt besluit: “Alle energie en middelen die men besteedt aan anderstalige communicatie met mensen die hier al lang wonen, zou men beter investeren in een omvattend Actieplan Nederlands. Daar dringen we met N-VA al lang op aan. Maar daarin investeren, nee, dat is voor dit stadsbestuur nog altijd een brug te ver. Begrijpe wie kan.”

[1] Zie in september 2019: https://gent.n-va.be/nieuws/gents-stadsbestuur-promoot-nu-ook-thuistaal-in-secundair-onderwijs-focus-alstublieft-op.