Door stadsbestuur gesubsidieerde vzw Masala beschuldigd van woekerverhuur sociale woningen

Op 24 juni 2022, over deze onderwerpen: Beleid & financiën, Cultuur & Sport, Wonen (+ ruimtelijke ordening)

In een vandaag door Het Laatste Nieuws gepubliceerd artikel wordt de in de Brugse Poort gevestigde vzw Masala beschuldigd van het verhuren van afgekeurde sociale woningen tegen woekerprijzen. N-VA-fractievoorzitter Anneleen Van Bossuyt: “Dit moet terdege onderzocht worden. Met N-VA hebben we alvast de nodige vragen voor de gemeenteraad van nu maandag ingediend. Hier moet snel duidelijkheid over komen. De vzw Masala wordt immers stevig gesubsidieerd door het stadsbestuur: volgens onze informatie werd er al ruim 120.000 euro toegekend. Met N-VA pleiten we al langer voor meer transparantie in de relaties tussen de stad en gesubsidieerde organisaties.”

Gemeenteraadslid Gert Robert, expert sociale huisvesting: “Dat WoninGent de samenwerking met de vzw Masala onmiddellijk heeft stopgezet, duidt aan dat men er in dit geval van uitgaat dat waar rook is ook vuur is. In de krant lees ik dat getuigen verklaren dat de woningen werden verhuurd aan vluchtelingen en mensen zonder papieren voor 600 tot 900 euro. Als je weet in wat voor staat die woningen zijn, dan zijn dat regelrechte woekerprijzen.”

Van Bossuyt: “Met N-VA hebben we er eerder al op gewezen dat de stad en zijn nevenorganisaties zoals WoninGent [voor 99% in handen van het stadsbestuur] onvoldoende zicht hebben op alle subsidies en samenwerkingen met andere organisaties. Men ziet door de bomen het bos niet meer. Daarom hebben we een tijdje geleden het voorstel ingediend om een stedelijke subsidiedatabank op te richten – online raadpleegbaar voor iedereen, wat door de gemeenteraad unaniem werd goedgekeurd.”

Robert: “WoninGent sloot met vzw Masala een overeenkomst over het beheer van afgekeurde sociale woningen. De bedoeling was dat de panden zouden ingericht worden als ateliers voor kunstenaars, kwestie dat leegstand geen krakers en allerhande vormen van overlast zou aantrekken. Dat is op zich een goede doelstelling, maar het is duidelijk dat dergelijke overeenkomsten beter en van nabij moeten worden opgevolgd en dat men selectiever moet zijn in de keuze van partners. Ik dring er op aan dat het stadsbestuur hier snel werk van maakt.”

Van Bossuyt: “Alvorens conclusies te treffen moeten we het verdere onderzoek afwachten. Ik hoop dat het stadsbestuur maandag antwoorden zal klaar hebben. We hebben nood aan 100% transparantie. Als de beschuldigingen waar blijken dan moet de stad alle banden met de organisaties meteen verbreken en alle subsidies terugvorderen. Als het over strafrechtelijke feiten zoals huisjesmelkerij zou gaan, dan moeten de verantwoordelijken vanzelfsprekend vervolgd worden.”