Extra gemeenteraadscommissie over Sint-Bernadettewijk. Anneleen Van Bossuyt (N-VA): “Hoog tijd om rekening te houden met de bewoners”

Op 20 juli 2020, over deze onderwerpen: Sociale zaken, Wonen (+ ruimtelijke ordening)

De plannen om de sociale woonwijk in de Sint-Bernadettestraat te slopen en herbouwen blijven voor commotie zorgen. N-VA-fractieleider Anneleen Van Bossuyt: “N-VA heeft de vraag van PVDA voor een extra commissie wonen actief ondersteund. Met onze fractie hebben we mee de nodige raadsleden geleverd om zo’n gemeenteraadscommissie samen te roepen. De mensen in de Sint-Bernadettewijk zijn ongerust en willen dringend antwoorden op hun vragen.”

“Het huishoudelijk reglement bepaalt kristalhelder dat de commissie moet samengeroepen worden wanneer zeven raadsleden – waarvan vier commissieleden – hier om vragen”, licht Van Bossuyt toe. “Namens N-VA waren dit de twee commissieleden Gert Robert en Karlijn Deene en ook ikzelf. PVDA en Vlaams Belang leverden eveneens elk twee raadsleden waarvan telkens één commissielid.”

Aanvankelijk weigerde de meerderheid van OpenVLD, CD&V, sp.a en Groen de vraag van de oppositie. Pas na veel en lang discussiëren zag men zich toch verplicht om het verzoek van de oppositie in te willigen. De extra commissie zal plaatsvinden op donderdag 23 juli om 19u.

“Dat is al een belangrijk feit op zich”, aldus Van Bossuyt. “In juli 2018 vroegen we met N-VA nog tevergeefs om een extra commissie onderwijs over schepen Elke Decruynaere’s (Groen) eerste, stiekeme demarche om hoofddoeken veralgemeend in te voeren in de Gentse stadsscholen. Dit werd ons toen geweigerd. Maar de gouverneur gaf ons naderhand gelijk: de commissie had moeten samengeroepen worden. Met dit argument in handen kon de huidige meerderheid het nieuwe verzoek eigenlijk niet meer weigeren. Ik ben blij dat men dat finaal heeft ingezien.”

“De commissie biedt de gelegenheid om stil te staan bij de zorgen van de bewoners van de Sint-Bernadettewijk”, beklemtoont Van Bossuyt. “Daarvoor is het nu hoog tijd. Collega Gert Robert heeft er al terecht op gewezen dat er kansen zijn gemist door geen of ruim onvoldoende plaatsen voor Bernadettebewoners te voorzien in de Zeemanstuin aan de andere kant van de straat. Voor ons is nu belangrijk dat mensen zo veel mogelijk kunnen terug keren naar hun oude wijk als ze dit wensen. We beseffen dat niet alles kan. Maar we pleiten met aandrang om zoveel mogelijk rekening te houden met de wensen van de bewoners. WoninGent moet ook zorgen voor duidelijke en volledige informatie en voor goede begeleiding.”

Van Bossuyt besluit: “Door de jarenlange verwaarlozing van de sociale wooncomplexen van WoninGent staan de komende jaren nog een reeks grootschalige verhuisbewegingen op het programma. Ik hoop dat het stadsbestuur – met 99% de grootste aandeelhouder van WoninGent – de nodige lessen trekt uit de actuele onvrede in de Sint-Bernadettestraat. In de toekomst moet dit soort verhuizingen meer in overleg met de bewoners aangepakt worden.”