Gert Robert (N-VA): “Voorrang voor Gentenaars bij toewijzing van sociale woningen”

Op 24 september 2019, over deze onderwerpen: Welzijn, Wonen (+ ruimtelijke ordening)

De wachtlijsten voor een sociale woning in Gent zijn lang: ruim 10.000 kandidaat-huurders. Nochtans ligt het percentage sociale woningen in onze stad met 13% al een stuk hoger dan in de andere Vlaamse centrumsteden. Gemeenteraadslid Gert Robert (N-VA): “Met N-VA pleiten we voor het invoeren van een voorrang voor Gentenaars. Dat is een kwestie van rechtvaardigheid: wie een band heeft met onze stad moet sneller aanspraak kunnen maken op een sociale woning. Heel wat Vlaamse steden en gemeenten kennen al zo’n regeling.”

“Voorrang geven aan Gentenaars kan via het invoeren van het criterium ‘lokale binding’ in het Gentse toewijzingsreglement voor sociale woningen,” aldus Robert. “Die ‘lokale binding’ kan je als stad invullen naar keuze. Eén mogelijke bepaling kan bvb. zijn dat je hier de voorbije 10 jaar minstens 5 jaar gewoond hebt, of dat je gedurende je hele leven minstens 10 jaar in onze stad gewoond hebt.”

“Steden trekken mensen in acute armoede aan. Dat is een gekend fenomeen. Het stadsbestuur heeft de voorbije jaren een beleid gevoerd dat dit aanzuigeffect nog versterkt. Op die manier dreigen Gentse gezinnen die recht hebben op een sociale woning omzeggens tot in der eeuwigheid op de wachtlijst te blijven staan. Ze worden telkens opnieuw voorbijgestoken op de wachtlijst. Via ‘lokale binding’ kan hier voor een stuk aan verholpen worden,” stelt Gert Robert.

“Op de gemeenteraad van september stelde ik concreet twee zaken voor,” zegt raadslid Robert. “Ten eerste, dat het principe van ‘lokale binding’ sowieso opgenomen wordt in het Gentse toewijzingsreglement. En ten tweede, dat het college tegen begin 2020 een concreet voorstel uitwerkt over hoe we die ‘lokale binding’ precies vorm gaan geven. De insteek van o.a. de stedelijke woonraad kan hierbij zeker zinvol zijn. De schepen wou hier echter niet op ingaan.”

Fractievoorzitter Anneleen Van Bossuyt (N-VA): “De Vlaamse regelgeving voorziet dat bij het toewijzen van sociale woningen ook rekening kan gehouden worden met het feit of iemand ergens al langer woont of niet. Het is onbegrijpelijk dat Stad Gent dit niet al lang ingevoerd heeft. We betreuren dat ook de nieuwe Gentse meerderheid dit blijft weigeren."