Groene regeltjes, blauwe onmacht

Eetstandje

Met stip op één de meest besproken maatregel van het stadsbestuur van de afgelopen maand: de verplichting dat de helft van de eetstandjes op de Gentse Feesten 100% veggie moeten zijn. Ook de nationale media stonden er vol van.

Met N-VA willen we de wet van vraag en aanbod laten spelen. Je ziet het overal: heel veel restaurants en eetgelegenheden hebben een mooi vegetarisch aanbod. De beslissing van Groen-schepen Van Braeckevelt is achterhaald. Een staaltje van misplaatste symboolpolitiek. Waarom OpenVLD, CD&V en Vooruit toch blijven meegaan in deze eco-regelneverij is een raadsel.

In Wondelgem hebben de bewoners van OCMW-woonzorgcentrum De Liberteyt ondertussen kennis gemaakt met het sociale gelaat van het stadsbestuur. Groen-schepen Tine Heyse wil er de tuin voor een groot stuk vol bouwen met een nieuw sociaal wooncomplex van 13 meter hoog. Het is ver gekomen wanneer hoogbejaarde senioren met rolstoel en al in de bittere kou moeten protesteren tegen deze harteloze aanslag op hun leefomgeving. Maar ook hier: burgemeester Mathias De Clercq (OpenVLD) en OCMW-voorzitter Rudy Coddens (Vooruit) laten begaan.

Collega Ronny Rysermans haalde wel een slag thuis met het verhogen van de opruimkosten voor sluikstorters. Bleek dat het stadsbestuur de afgelopen jaren zo goed als alle prijzen en tarieven had verhoogd (vb. huisvuilzakken, schoolse opvang, parkeren, …), maar voor sluikstorters was de factuur al meer dan 10 jaar hetzelfde. De meerderheid kon dan ook niet anders dan ons voorstel goedkeuren.

Met N-VA namen we ook het initiatief voor een motie tot steun aan Oekraïne, die unaniem door de gemeenteraad werd aangenomen. Dit soort symbolische acties heeft voor ons wél zin: al was het maar om de Oekraïense gemeenschap in onze stad een hart onder de riem te steken. Het is ook hartverwarmend te zien hoe zoveel Gentenaars op zoveel manieren helpen om de oorlogsvluchtelingen te helpen.

We sloten de maand af met de terugkeer van een bekend gezicht: vaste waarde Helga Stevens komt Elke Sleurs – die nog steeds zorgverlof heeft voor haar ouders – de fractie tijdelijk versterken, terwijl Els Roegiers nu ook definitief is aangesteld als gemeenteraadslid. Proficiat en welkom in de ploeg!

Met Gentse groeten,

Anneleen Van Bossuyt