Maak een einde aan de criminele carrousel in de Brugse Poort

Op 6 mei 2020, over deze onderwerpen: Veiligheid
Politieagent

Beste N-VA-lid,

De coronacrisis duurt nog altijd verder. Namens de Gentse N-VA dank ik iedereen die in deze moeilijke tijden onze stad mee draaiende houdt en alle Gentenaars die in hun buurt het verschil proberen te maken voor anderen.

Ook het stadsbestuur moet een helpende hand reiken aan burgers, ondernemers en verenigingen in moeilijkheden, bovenop de maatregelen van de Vlaamse en federale overheid. Met de N-VA pleiten we er o.a. voor dat alle recente Gentse belastings- en retributieverhogingen ongedaan worden gemaakt. Het is nu niet het moment om in de zakken van de mensen te zitten. Ook de uitbreiding van de LEZ moet om die reden ingetrokken worden.

De problemen van onze stad staan ondertussen niet op pauze omwille van Covid-19. Het lange tijd gedogen van de drugscriminaliteit in de Brugse Poort breekt burgemeester De Clercq zuur op. Twee opeenvolgende weekends waren er al grootschalige rellen. Bewoners getuigen dat er in de wijk een echte drugsterreur heerst. Vrouwen en gezinnen met kinderen voelen er zich niet veilig meer.

Zachte heelmeesters maken nu eenmaal stinkende wonden. Links beschouwt criminele drugsdealers als ‘jongeren met een zwakker profiel’ die alleen met fluwelen handschoentjes mogen benaderd worden. En zo worden een hele wijk en alle goedmenende mensen opgeofferd. De politie staat machteloos en is gefrustreerd omdat ze niet krachtdadig mogen optreden.

Ik roep burgemeester De Clercq op om de mensen in de Brugse Poort niet langer in de steek te laten: maak een einde aan de criminele carrousel en voer een nultolerantiebeleid! Investeer in camerabewaking. Dat werkt in ander steden uitstekend. Laat de politie toe om de gekende drugskoten op te kuisen. Luister naar de bewoners en werk ermee samen, bijvoorbeeld via een buurtinformatienetwerk (BIN).

Tot slot wens ik iedereen namens de Gentse N-VA sterkte toe in deze moeilijke periode, bovenal een goede gezondheid of een goed herstel.

Met Gentse groeten,

Anneleen Van Bossuyt,