Mensonwaardige toestanden bij WoninGent

Op 31 mei 2016, over deze onderwerpen: Beleid & financiën, Wonen (+ ruimtelijke ordening)

De sociale huurders van het appartementsgebouw Residentie Milenka in de Kikvorsstraat in Nieuw Gent moeten leven in mensonwaardige omstandigheden. Dat besluit gemeenteraadslid Isabelle De Clercq (N-VA) die op vraag van een bewoner een bezoek ter plaatse bracht.

"Wat ik daar gezien heb, tart elke verbeelding", zegt raadslid De Clercq, " Dit gebouw is jaren lang compleet verwaarloosd, een echte schande. Overal schimmel en vocht aan de muren, elektrische leidingen die bloot liggen, niets van noodverlichting, geen rookdetectie, ingeslagen toegangsdeuren, ingezakte plafonds, abominabele toiletten en badkamers, letterlijk stront en bloed in de traphallen, enz." [zie ook de foto's in bijlage]

De Clercq confronteerde de voorzitter van WoninGent en schepen van Wonen Tom Balthazar (sp.a) in de voorbije gemeenteraad met sprekende en aangrijpende foto's van wat ze gezien had. Ze vroeg onmiddellijk maatregelen te nemen om op korte termijn toch al aan de ergste wantoestanden te verhelpen.

De schepen kon niet anders dan de problemen erkennen, maar kon tegelijk nauwelijks snelle oplossingen toezeggen. De problemen bestaan al jaren, maar een studie over de toekomst van het gebouw op lange termijn blijkt nog maar pas (!) te zijn opgestart. Daarmee blijven de sociale huurders voorlopig in de kou staan.

Residentie Milenka is helaas geen alleenstaand geval. De stedelijke sociale huisvestingsmaatschappij kwam de voorbije maanden herhaaldelijk in het nieuws met getuigenissen van bewoners over onduldbare woonomstandigheden. Ook de meest recente Vlaamse doorlichting was bijzonder kritisch: maar liefst 1/3 van de ruim 9500 woningen is in matige tot slechte staat.

Raadslid De Clercq roept het stadsbestuur – dat 99% van de aandelen van WoninGent bezit – dan ook op om zijn verantwoordelijkheid te nemen en om substantieel meer te investeren in broodnodig onderhoud en renovatie.