N-VA vraagt stedelijk reglement voor inrichting Leefstraten

Op 22 april 2015, over deze onderwerpen: Veiligheid, Wonen (+ ruimtelijke ordening)

Leefstraat ingevoerd zonder goedkeuring stadsbestuur

Van 1 mei tot 13 juli worden de Ooievaarstraat en de Meibloemstraat een Leefstraat. Zo staat het aangekondigd in een folder van Lab van Troje die begin vorige week verspreid werd bij de buurtbewoners (zie bijlage). De werken voor de opbouw van de leefstraat zijn ondertussen al gestart, zoals te lezen valt op http://deooievaarvandemeibloem.be/vrijdag-1-mei-werkdag/

Deze gang van zaken is bijzonder vreemd. Tijdens de commissie openbare werken van 16 april antwoordde schepen Watteeuw (Groen) nog aan gemeenteraadslid Gert Robert (N-VA) dat er NIETS beslist was over het starten van een Leefstraatproject in de genoemde straten (zie http://gent.raadsinformatie.be). Toch is de opstart van de leefstraat dus al in volle gang.

Gert Robert: “Blijkbaar kan Lab van Troje het openbare domein herinrichten zonder goedkeuring van het stadsbestuur. Ofwel heeft de schepen tijdens commissie niet de gehele waarheid verteld. De aanleiding voor mijn vraag was het ongenoegen bij bewoners over het invoeren van de Leefstraat: men is niet of nauwelijks bij het project betrokken geweest. Nochtans is het creëren van betrokkenheid net één van de uitgangspunten van het leefstratenconcept.”

Met het concept van Leefstraten op zich is niets mis. Het project was één van de terechte winnaars van de Vlaamse Thuis in de Stad-prijs 2014. Maar de manier waarop de zaken in dit geval zijn aangepakt, laat te wensen over. Eén infokaartje in de bus, één infovergadering in februari met een beperkt aantal bewoners, maanden later een folder waaruit blijkt dat alles ondertussen al beklonken is, bewoners die met vragen en frustraties achterblijven: zo hoort het absoluut niet.

N-VA eist dat er op korte termijn een duidelijk stedelijk reglement wordt opgesteld voor de inrichting van Leefstraten. Voor de inrichting van Speelstraten, die veel minder impact hebben (kortere periode, alleen overdag, enz.), bestaat zo’n reglement al. Eén voorwaarde is dat 2/3 van de bewoners zich akkoord moeten verklaren. Bij Leefstraten zou dit vanzelfsprekend ook het geval moeten zijn. Qua inspraak, betrokkenheid en participatie is dit een minimum minimorum.