N-VA x4 op gemeenteraad: Sluikstortkosten, Camera’s voor crèches, Pauzeknop voor WZC De Liberteyt & Kafkaiaans vergunningsbeleid Autovrije Zone

Tijdens de gemeenteraad van vanavond doet N-VA 4 constructieve voorstellen voor een beter Gent:

1. Verhogen opruimkosten voor sluikstorters

Raadslid Ronny Rysermans: “De opruimkost die in onze stad aan sluikstorters wordt aangerekend is al sinds 2013 onveranderd: 125 euro. Zowat alle andere retributies (huisvuilzakken, voor- en naschoolse opvang, dienstencentra, parkeertarieven, sportkampen, …) werden in de afgelopen jaren wél herhaaldelijk verhoogd, al dan niet bij wijze van indexering. Bovendien is de manier waarop Ivago hierbij te werk gaat niet conform de manier die door Mooimakers – het Vlaamse initiatief tegen zwerfvuil en sluikstorten – aan lokale besturen wordt aangeraden. Daarom stellen we voor om de opruimkost op een billijke manier te verhogen en om het reglement ter zake te schoeien op de leest van Mooimakers. De vervuiler moet de werkelijke opruimkost betalen.”

2. Proefproject camera’s voor crèches

Fractieleider Anneleen Van Bossuyt: “De recente tragedie in kinderopvang ’t Sloeberhuisje maakte op dramatische wijze duidelijk hoe belangrijk veiligheid is in de context van crèches. Preventie is belangrijk, maar jammer genoeg niet voldoende. Tijdens de commissie jeugd gaf schepen Decruynaere toe dat ook in de stedelijke kinderopvang ongepaste of hardhandige omgang met kinderen niet kan uitgesloten worden en soms – en ik benadruk: zeer sporadisch – reden zijn tot ontslag of andere maatregelen. Maar collega’s kunnen niet alles zien en de kinderen zelf zijn onmondig. Daarom stellen we met N-VA voor om, zowel in het belang van de verzorgers als van de kinderen, een proefproject met camera’s voor crèches te starten, naar het voorbeeld van Antwerpen. Ook private crèches willen we in het proefproject betrekken.”

3. Pauzeknop voor sociaal woonproject op site WZC De Liberteyt

Raadslid Els Roegiers: “De bewoners van WZC De Liberteyt en omwonenden komen virtueel in opstand tegen het sociaal woonproject dat het stadsbestuur op deze plek plant. Dit toont zonneklaar aan dat hier onvoldoende draagvlak voor bestaat. Voor ons moet dit project daarom terug naar de tekentafel. We moeten durven luisteren naar de mensen. In overleg met de bewoners moet een nieuw compromisplan vormgegeven worden, dat rekening houdt met hun bezorgdheden. De huidige schaal en vormgeving zijn een aanslag op de leefomgeving van de kwetsbare ouderen en ook op het historische beschermde dorpsgezicht Vroonstalledries – met de kerk, de begraafplaats en het park.”

4. Vergunningen autovrij gebied

Fractieleider Van Bossuyt: “De voorbije weken en maanden regende het klachten van ondernemers die geregeld in de autovrije zone moeten zijn voor opdrachten. Een verstrenging van het reglement heeft de administratieve last om een vergunning te verkrijgen bovenmatig doen toenemen. Met N-VA vragen we om de recente wijzigingen ongedaan te maken. Dat biedt het stadsbestuur de tijd om met de betrokken sectoren in overleg te gaan en een evenwichtige regeling uit te werken. Ik roep in het bijzonder OpenVLD op om op te komen voor de belangen van onze ondernemers.”

Twee uitsmijters ook op de agenda van vanavond:

1. 50% Veggie-Eetstanden: “Minstens de helft van de eetkramen op de Gentse Feesten volledig veggie, daar kunnen we helemaal niet mee akkoord gaan”, zegt Anneleen Van Bossuyt. “In 2017-2019 was het aantal eetstanden in de categorie ‘vegetarisch/veganistisch’ nog maar 6 op 35. Nu zouden we ineens naar 15 op 30 gaan. Dat is erover . Ik begrijp niet waarom OpenVLD-burgemeester Mathias De Clercq ondernemers dwingt om in zo’n verregaande groene regelneverij mee te gaan. Ik roep hem dringend op om dit alsnog tegen te houden.”

2. Reglement Leefstraten: “Het nieuwe reglement is een gemiste kans”, zegt Els Roegiers. “Er wordt wel een heel voortraject voorzien, maar bewoners mogen zich nog altijd niet uitspreken of ze nu akkoord zijn met een leefstraat of niet. Voor ons moet dat een voorwaarde zijn: minimum twee derden van de mensen zouden moeten instemmen met het finale plan voor een leefstraat. Dat is bij speelstraten bijvoorbeeld ook het geval en de impact daarvan voor bewoners is veel kleiner. We hebben een amendement hierover ingediend.”