Rechter schorst uitvoering wijkcirculatieplan Zwijnaarde. N-VA Gent aan stadsbestuur: “Ga terug rond de tafel zitten en overleg met de bewoners”

Op 29 november 2023, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken
wijkcirculatieplan Zwijnaarde

N-VA-fractieleider Anneleen Van Bossuyt: “Deze namiddag heeft de Gentse rechtbank van eerste aanleg op eenzijdig verzoekschrift beslist dat het wijkcirculatieplan voor Zwijnaarde niet mag ingevoerd worden. Het stadsbestuur, met burgemeester Mathias De Clercq (OpenVLD) en schepen van mobiliteit Filip Watteeuw (Groen), wilde het gecontesteerde plan nu maandag 4 december laten ingaan. Maar dat gaat nu dus voorlopig niet door op straffe van een dwangsom van 25.000 euro per dag.”

N-VA Gent-afdelingsvoorzitter Bob Cammaert: “De rechter is niet mals. In zijn beslissing is hij van oordeel dat dit stadsbestuur de bewoners die de zaak hebben aangespannen verschalkt heeft. Daarmee wordt o.m. verwezen naar het feit dat schepen Watteeuw verder overleg met de buurt toegezegd had, maar zijn woord niet heeft gehouden: er heeft nooit verder overleg plaatsgevonden.”

Van Bossuyt: “Met de N-VA hebben we de voorbije maanden en jaren telkens opnieuw op die nagel geklopt: zorg ervoor dat mensen zich gehoord voelen en praat met de mensen om tot gedragen oplossingen te komen. Gisteravond nog in de gemeenteraad heeft ons gemeenteraadslid Gert Robert voor de zoveelste keer een voorstel in die zin ter stemming voorgelegd. Maar de meerderheid toonde zich opnieuw potdoof voor redelijke argumenten.”

Cammaert: “Met N-VA Gent zijn we 100% voor verkeersveiligheid. Laat dat duidelijk zijn. Maar wanneer plannen zoveel consternatie opwekken dat groepen bewoners en ondernemers in verschillende deelgemeenten zich verplicht zien om rechtszaken aan te spannen dan is er toch echt wel iets loos. Met de N-VA pleiten we voor evenwichtige maatregelen waarvoor voldoende draagvlak bestaat en die problemen niet gewoon verschuiven van de ene plek naar de andere.”

Van Bossuyt besluit: “De rechterlijke beslissing van vandaag is niet het einde. De uitspraak in de aangespannen kortgedingprocedure moet nog volgen. Tegelijk lopen er ook nog andere procedures, o.a. bij de Raad van State. Met de N-VA herhalen we vandaag nogmaals onze oproep aan burgemeester De Clercq en schepen Watteeuw om terug rond de tafel te gaan zitten. Door te blijven vasthouden aan het eigen grote gelijk is er al teveel tijd verloren gegaan.”