U bent hier
Sinds 2018 meer dan 6.500 Gentse parkeerplaatsen geschrapt. Bob Cammaert: “Meer buurtparkings nodig en hogere parkeernormen”
Uit opgevraagde cijfers blijkt dat er sinds 2018 in Gent 6.598 straatparkeerplaatsen verdwenen zijn. N-VA-gemeenteraadslid Bob Cammaert: “Dat is een stevige daling met 13,5%. Steeds meer van de overblijvende parkeerplaatsen worden ook voorbehouden voor specifieke categorieën (o.a. autodelen en laadpaalplaatsen). Samen zorgt dat in veel wijken voor een steeds hogere parkeerdruk. Met N-VA Gent pleiten we ervoor om straatparkeerplaatsen niet om de haverklap te schrappen én om werk te maken van meer buurtparkings en hogere parkeernormen voor woningen en bedrijven.”
Cammaert: “Van 2018 tot 2025 is het aantal straatparkeerplaatsen systematisch gedaald van 48.707 naar 42.109. Dat zijn er 6.598 of 13,5% minder. Dat is een forse daling, terwijl het autobezit in onze stad in dezelfde periode slechts licht afnam: van 82 wagens (2018) per 100 huishoudens naar 78,3 (2024). Het resultaat van deze evolutie is dat de parkeerdruk in onze wijken en deelgemeenten onvermijdelijk de hoogte in gaat. Opmerkelijk ook is dat men de reden voor het schrappen van parkeerplaatsen niet bijhoudt, bijna alsof het een soort natuurlijke reflex is.”
Cammaert: “Van de overblijvende parkeerplaatsen zijn er ook steeds meer voorbehouden voor specifieke categorieën: van 3254 in 2018 naar 5452 in 2025. Dat is een stijging met 67%. De toename houdt o.a. verband met de uitbreiding van het aantal autodeel- en laadpaalplaatsen. Dat is deels te begrijpen, maar dan moeten die plaatsen natuurlijk wel goed gebruikt worden. Uit eerdere antwoorden en ook uit signalen van buurtbewoners blijkt dat dit lang niet altijd het geval is. Ongebruikte voorbehouden plaatsen dragen alleen maar bij tot het verhogen van de parkeerdruk.”
Cammaert: “Hetzelfde geldt voor het vervangen van autoparkeerplaatsen door fietsparkeerplaatsen. Hier zien we een stijging van 99 plaatsen in 2018 naar 823 in 2025 (+731%). Ruimte voor fietsparkeren is zeker een aandachtspunt, maar ook hier is het van belang om te monitoren of er wel degelijk vraag naar is en of ingerichte plaatsen effectief gebruikt worden. Ook daarover bereiken ons geregeld klachten van bewoners. Fietsparkeerplaatsen voorzien waar er geen nood aan is, daar heeft niemand baat bij.”
Cammaert: “Van de beloofde trendbreuk in het parkeerbeleid is geen sprake. Het schrappen van straatparkeerplaatsen gaat gewoon verder. Dat is des te problematischer omdat er niet gezorgd wordt voor alternatieven. Bijvoorbeeld mijn recente voorstel om het verdwijnen van parkeerruimte in Zwijnaarde te compenseren via een buurtparking werd weggestemd. Tegelijk blijft het stadsbestuur onwerkbaar lage parkeernormen hanteren voor zowel woningen als bedrijven. Nochtans kan hier een deel van de oplossing liggen. De druk op de openbare ruimte is groot, er zijn heel wat ruimte-noden, maar dan moet je mensen en ondernemers wel toelaten om voldoende parkeren op eigen terrein (POET) te voorzien.”




