Sloop en vernieuwbouw sociale woonwijk Sint-Bernadettestraat. Gert Robert (N-VA): “Bewoners moeten na afloop werken kunnen kiezen om naar de eigen buurt terug te keren”

Op 7 juli 2020, over deze onderwerpen: Sociale zaken, Wonen (+ ruimtelijke ordening)

De stedelijke sociale huisvestingsmaatschappij WoninGent heeft beslist dat de sociale woonwijk in de Sint-Bernadettestraat in 2022 wordt gesloopt en herbouwd. Maar tegelijk werd aangekondigd dat de huidige bewoners niet naar de vernieuwde wijk zullen kunnen terugkeren. N-VA-gemeenteraadslid Gert Robert: “Dat deze wijk eindelijk ‘vernieuwbouwd’ wordt is een goede zaak. Dat steunen we 100%. Maar de huidige bewoners zouden toch de kans moeten hebben om wanneer de werken gedaan zijn te kiezen om al dan niet terug te keren. Een eik verplant je ook niet zomaar.”

“De sociale Sint-Bernadettewijk kwam in oktober 2018 uitgebreid in het nieuws na een ruchtmakende Pano-reportage”, vertelt Robert. “Sociale huurders bleken er te wonen in ronduit erbarmelijke omstandigheden. Een heel aantal woningen bleek zelfs officieel ongeschikt te zijn verklaard, maar werd toch verder verhuurd. Het stadsbestuur liet na om in te grijpen. Twee derden van de woningen van WoninGent – voor 99% in handen van de Stad Gent – is overigens toe aan renovatie, één derde dringend. Met N-VA klagen we dit al jaren aan, maar het stadsbestuur had hier tot voor kort weinig oren naar.”

“Tijdens de vernieuwbouwwerken zullen de bewoners uiteraard moeten verhuizen”, stelt Robert. “Dat kan nu eenmaal niet anders. Ik heb er in de raad van bestuur van WoninGent herhaaldelijk voor gepleit om de mensen toch minstens deels te herhuisvesten in de nieuwe sociale woningen vlakbij, in de Zeemanstuin, tussen de Sint-Bernadettestraat en de Hogeweg. Maar de meerderheid had hier geen oren naar. En PVDA heb ik daar toen ook niet over gehoord.”

“Mensen die er na het einde van de werken voor kiezen om terug te keren naar hun vroegere buurt, dat zou toch moeten kunnen”, vindt Robert. “Ook bij andere grootschalige renovatie- of vernieuwbouwprojecten. Het stadsbestuur en WoninGent moeten zich hier meer voor inspannen. Ik ga er in elk geval voor pleiten in de raad van bestuur van WoninGent en als het nodig is ook in de gemeenteraad.”

“Mensen en gezinnen hebben in hun eigen buurt vaak een belangrijk deel van hun sociaal netwerk opgebouwd: vrienden, goede buren, lokale wijkactiviteiten en -organisaties, de school van de kinderen, enz.”, besluit Robert. “En hoe langer de mensen er al wonen, hoe meer dit het geval is. Voor ons is het belangrijk dat mensen de kans krijgen om terug te keren. Dat is gewoon een kwestie van respect voor je sociale huurders.”