Sociale Woontoren Milenka (Nieuw Gent) 1 jaar later nóg niet brandveilig

Op 28 juni 2017, over deze onderwerpen: Sociale zaken, Veiligheid, Welzijn, Wonen (+ ruimtelijke ordening)

Ruim één jaar na de aanklacht van gemeenteraadslid Isabelle De Clercq (N-VA) is de brandveiligheid van Residentie Milenka nog steeds niet verbeterd. Dat blijkt uit contacten met bewoners van de sociale woontoren van stedelijke huisvestingsmaatschappij WoninGent, gelegen in de Kikvorsstraat in Nieuw Gent.

De lijst gebreken is schokkend: defecte branddetectiecentrale, geen rookdetectoren in de bewoonde delen, geen brandwerende deuren aan de appartementen, permanent open staande compartimenteringsdeuren, niet goed sluitende brandwerende deuren, bloot liggende elektrische leidingen, ontbrekende blusapparaten, en geen situatieplannen of richtlijnen bij brand. Enkele andere veiligheidsproblemen: vrije toegang tot het dak, vrij toegankelijke liftmachinekamer, en vrije toegang tot gebouw via slecht functionerende nooduitgang.

Isabelle De Clercq: "Ik heb het stadsbestuur tijdens de gemeenteraad van mei vorig jaar geconfronteerd met deze ernstige gebreken. Dat er ondertussen nauwelijks iets is gebeurd, vind ik onvoorstelbaar. Men neemt hier onverantwoorde risico's. De recente tragedie in de Londense Grenfell Tower toont aan dat inzetten op brandveiligheid van cruciaal belang is."

De enige verbeteringen die het voorbije jaar in Residentie Milenka gebeurden, zijn de herstelling van de veiligheidsverlichting en de plaatsing van nieuwe buitendeuren. WoninGent zit door een gebrek aan gezond financieel beheer immers al jaren in financieel slechte papieren.

De Clercq besluit: "Ik roep het stadsbestuur op om onmiddellijk maatregelen te nemen, in het belang van de sociale huurders en vóór er ongelukken gebeuren. De zwarte piet proberen doorschuiven naar de Vlaamse overheid – een truc die het Gentse bestuur wel vaker gebruikt – is geen optie: Vlaanderen investeert wel degelijk forse bedragen in de nieuwbouw en renovatie van Gentse sociale woningen."

Contact: Isabelle De Clercq, gemeenteraadslid 09/216.60.44