Vlaanderen geeft Gent 75 miljoen euro extra investeringsbudget

Op 3 oktober 2019, over deze onderwerpen: Beleid & financiën

De Vlaamse gemeentebesturen krijgen de komende jaren in totaal 1,33 miljard euro extra middelen om te investeren in hun gemeente. Fractievoorzitter Anneleen Van Bossuyt: “Voor Gent betekent dat voor de periode 2020-24 concreet 75.858.708 euro. Dat is het gevolg van het nieuw Vlaams regeerakkoord: de Vlaamse overheid neemt de helft van de zogenaamde ‘responsabiliseringsbijdrage’ voor de betaling van de ambtenarenpensioenen over. Wij willen Vlaams minister-president Jan Jambon en zijn collega’s van harte bedanken voor dit belangrijke engagement.”

De nieuwe Vlaamse regering wil de gemeenten meer financiële ademruimte geven zodat ze de komende jaren sterk blijven investeren. Financieel staan veel steden en gemeenten er niet goed voor. De Vlaamse Regering komt hen nu te hulp met 1,33 miljard aan extra middelen. Daarnaast blijft ook het gemeentefonds, de belangrijkste inkomstenbron voor onze steden en gemeenten, de komende jaren elk jaar met 3,5% groeien.

“Dit komt niet alleen de inwoners ten goede,” stelt Van Bossuyt, “maar is zeker ook een troef voor onze economie en het aantal jobs in Gent en in Vlaanderen. Met dit geld kunnen we onze gemeente écht beter maken. Met N-VA willen we dat Gent met de bijkomende Vlaamse financiering bij voorkeur investeert in drie prioriteiten: verkeersveilige mobiliteit met volwaardige alternatieven voor de wagen en goed uitgeruste P+R-parkings, een systeem van camerabewaking om de criminaliteit in onze stad terug te dringen, en de opwaardering van de deelgemeenten met aandacht voor groene ruimte.”

Voorzitter Bob Cammaert vult aan: “De Vlaamse regering engageert zich om Gent vooruit te helpen. Niet alleen via die 75 miljoen euro aan extra middelen, maar bijvoorbeeld ook door het opnemen in het regeerakkoord van de vertramming van lijn 7, de vernieuwing van het E17-viaduct in Gentbrugge, de investeringen in de R4 Oost/West, de nieuwe spoorverbinding in het havengebied, en de restauratie van onze Gentse opera. Het is nu aan het Gentse stadsbestuur om dit extra Vlaams geld goed te investeren zodat het ten goede komt aan álle Gentenaars.”