Voorop lopen als Gent is één, in de juiste richting lopen iets heel anders

Op 19 november 2019, over deze onderwerpen: Integratie, Veiligheid, Welzijn, Wonen (+ ruimtelijke ordening)

Voorop lopen als Gent is één, in de juiste richting lopen iets heel anders

Beste Gentenaar,

Even terug in de tijd, eind november 2018 wordt met veel tromgeroffel het nieuwe coalitieakkoord van ons stadsbestuur aangekondigd. Aan het hoofd van de monstercoalitie, een fiere Mathias De Clercq die de gevleugelde woorden: “we willen een stad die voorop loopt, maar ook achterom kijkt” uitspreekt in HLN. Een nobele ambitie, onze burgemeester gaat voor een welvarende en sociale gemeenschap. Of althans dat denk je dan … . Niet zo als je er twee recente dossiers op naslaat.

Het eerste dossier is die van de Roma die verblijven aan de Wiedauwkaai. Meer dan een jaar geleden is het stadsbestuur aan haar zoveelste Roma project begonnen. De Roma mochten daar blijven en in ruil daarvoor gingen ze werk zoeken, de kinderen naar school sturen, de buurt net houden, … . Vandaag hebben weinigen werk gevonden, gaat er nog 1 kind af en toe naar school en kan IVAGO de stroom afval nauwelijks aan (ondanks hun harde werk en inzet). Je zou dan denken: afspraken niet nakomen, is project stopzetten. Niet zo in ons mooie Gent, het project wordt verlengd en er zal een locatie worden gezocht voor alle Roma die in (illegale) kampen verblijven op Gents grondgebied.

Kostprijs? Onbekend. Eindresultaat? Niet vooropgesteld.

Op Europees niveau leeft deze problematiek ook, daar hanteren ze het concept “mutual accountability”. Een duur woord om te zeggen dat iedereen een zekere verantwoordelijkheid draagt bij het eventuele integreren van Roma, niet in het minst de (leiders van de) Roma zelf. Niet zo in Gent helaas.

Integratie voor N-VA Gent is een verhaal van gedeelde verantwoordelijkheid. Wil je een plaats in onze gemeenschap, dat is zeker mogelijk. We verwachten wel van jou een inspanning dat je dan ook echt een plaats opneemt in onze gemeenschap. Doe je kinderen naar school (ook in hun belang), leer Nederlands, zoek werk, … . En je zal ondervinden dat Vlaanderen en Gent je daarbij zullen helpen.

Een tweede dossier is die van camping ’t Stropke. Tot voor kort moest de politie daar regelmatig dieven, dealers, etc. gaan oppakken. Niet bepaald een plek om trots op te zijn. Tot in 2016 de nieuwe beheerder de camping onder handen neemt. Hij tovert de plek om tot een ware gemeenschap, meer zelfs tot een gemeenschap waar de allerzwaksten een dak boven hun hoofd krijgen en – vaak door de beheerder zelf – aan een job geholpen worden. Samengevat, een warme en sociale plek. Je zou denken dat ons stadsbestuur daar heel veel sympathie voor heeft. Niet zo in de feiten, binnenkort verdwijnt de camping. Die moet – volop gelegen in het groen – plaats maken voor bomen.

Begrijpe wie begrijpe kan.

En als klap op de vuurpijl blijkt dat het stadsbestuur geen concrete plannen heeft om de bewoners van camping ’t Stropke op te vangen eens de camping verdwijnt. Als er maar bomen zijn niet waar… .

Tevens staan wij voor een degelijk groenbeleid. Onze stadsomgeving kan gerust wat meer bomen en grote parken gebruiken, maar voor je die aanplant, moet je wel zorgen voor de mensen die wonen op de plaats waar de bomen gaan komen. Zeker als het de allerzwaksten betreft. Dat is pas sociaal!

Beste Mathias, beste schepenen, vooroplopen als stad Gent is een nobel, maar wil je dan wel in de juiste richting lopen ajb? Alvast dank.

Met Gentse groet,

Bob Cammaert