Zware overlast en onveiligheid door krakers in sociaal woonblok Nieuw Gent. Anneleen Van Bossuyt (N-VA): “Stadsbestuur leert niet uit fouten”

Op 6 maart 2023

Afgelopen weekend trokken bewoners van het sociale appartementsgebouw Orion in Nieuw Gent aan de alarmbel. N-VA-fractieleider Anneleen Van Bossuyt: “Tientallen krakers hebben het woonblok overrompeld. Het zou gaan om wel vijftig tot negentig personen. De reguliere sociale huurders zijn bang en voelen zich bedreigd. Afval wordt gewoon naar beneden gesmeten met als resultaat een onvoorstelbaar sluikstort aan de voet van het pand. Ongedierte tiert welig en drugsspuiten slingeren in het rond. Dat het stadsbestuur het opnieuw zover laat komen, is onvoorstelbaar. Er moet onmiddellijk ingegrepen worden om de veiligheid van de huurders te herstellen.”

Afdelingsvoorzitter Bob Cammaert: “De situatie duurt al verschillende weken. De krakers, die vooral van Oost-Europese afkomst zouden zijn, zorgen voor onophoudelijke overlast voor de wettige bewoners. Het gaat om inbraken en diefstallen, aanhoudend vandalisme, brandgevaar, te luide muziek met geroep en getier, het intimideren van mensen, enz. De sociale huurders leven er echt in een hel. Dat het stadsbestuur niet eerder ingegrepen heeft, is onbegrijpelijk. Want voor alle duidelijkheid: de eigenaar van woonblok Orion is de stedelijke sociale woonmaatschappij Thuispunt Gent (het vroegere WoninGent), en die is voor de overgrote meerderheid in handen van het stadsbestuur.”

Van Bossuyt: “Deze meerderheid leert niet uit zijn fouten. Nog niet lang geleden was er in de Sint-Bernadettewijk een heel vergelijkbare situatie. Ook daar dienden de sociale huurders stelselmatig te verhuizen in functie van de geplande sloop en heropbouw van de sociale woonwijk. De ontruimde woningen werden er ingenomen door krakers die voor veel overlast en onveiligheid in de omliggende buurt zorgden. Met N-VA Gent kwamen we hier herhaaldelijk op tussen, maar de burgemeester minimaliseerde de feiten liever. Vandaag heb ik een déjà vu. Het zou me niet verbazen als krakers die daar vertrokken zijn nu in het Orion-gebouw zitten, misschien samen met een aantal van de vele al vertrokken bewoners van het door de stad ingerichte Roma-dorp op de Lübecksite.”

Cammaert: “Ivago heeft het sluikstort ondertussen opgekuist, maar dat is maar een magere troost. Dat de voorzitter van Thuispunt stelt dat de sociale huurders nog twee tot drie weken zullen moeten wachten op de uitzetting van de krakers kan er bij mij niet in. Dat is onaanvaardbaar. Je kan die mensen, waaronder ook kwetsbare ouderen en kinderen, niet nog weken in die situatie aan hun lot overlaten. Het zal je moeder of grootvader of dochter maar zijn die er woont. Ik kan me vergissen, maar dit lijkt toch vooral een Gents probleem te zijn. Elders zet men in samenwerking met anti-kraakfirma’s veel sterker in op actief leegstandsbeheer en op de preventie van dit soort toestanden.”

Van Bossuyt besluit: “Van schepen van wonen Tine Heyse (Groen) of burgemeester Mathias De Clercq heb ik ondertussen nog niets gehoord. Men stopt zich liever weg achter de voorzitter van Thuispunt. Dat is de bewoners in de steek laten. Ik vraag dat de burgmeester de politie opdracht geeft om onmiddellijk in te grijpen. De veiligheid van de legitieme huurders gaat boven alles. Ik dring er ook op aan om enerzijds het Orion-woonblok afdoende te beveiligen om herhaling te voorkomen en om anderzijds de betrokken krakers van nabij op te volgen, zodat het hele verhaal niet alweer van voor af aan begint in een andere Gentse buurt. Als de burgemeester in het kader van het Lübeck-project zegt ‘toekomstige illegale kampementen’ niet te zullen dulden, dan valt dit soort situaties daar voor ons ook onder.”