Zwerfvuilactie 26 juni

Op 26 juni 2021, over deze onderwerpen: Leefmilieu & Landbouw, Welzijn

Enkele weken geleden lanceerden wij met N-VA Gent en onze jongeren een oproep aan de Gentenaar om ons te laten weten welke buurt volgens hen het meest last heeft van zwerfvuil. De Gentenaar reageerde massaal op onze oproep, wat aantoont dat er nog veel werk aan de winkel.

Zoals beloofd, gingen wij aan de slag. Vandaag namen wij de buurt rond de Yachtdreef, Neermeerskaai en Nekkerberglaan onder handen.

Wie weet komen de volgende keer wel bij jou in de buurt langs!

Alle Gentenaren kennen de problematiek van het zwerfvuil en zien het zelfs als één van de belangrijkste beleidsprioriteiten. Niet onlogisch, enkele cijfers:

• In 2020 heeft IVAGO 995 ton (!) sluikstort opgehaald. Dat is alweer 160 ton meer dan het jaar daarvoor. Een triest, nieuw record.
  • Tien jaar geleden haalde IVAGO nog 495 ton troep van de straten in Gent. Vandaag is dat dus het dubbele!
  • Een sluikstort wordt gemiddeld op 270 meter van de eigen deur achtergelaten. Eén op de drie dumpt afval in de eigen straat, één op de vijf zelfs voor hun eigen deur!
  • Nu gaat bij IVAGO al bijna 1 miljoen Euro naar het opruimen van sluikstort, elk jaar opnieuw.

De coronacrisis heeft de berg mee doen groeien. Dat is goed te zien aan het aantal meldingen van sluikstort. Schepen Bram Van Braeckvelt (Groen) legde zelf de vinger op de wonde: “Werd Gent de voorbije twee jaar properder? Het antwoord is, spijtig genoeg, volmondig neen.”

Hoe willen wij de uitdaging van zwerfvuil aanpakken?

1. Lik-op-stukbeleid:

Verhoog de pakkans en zorg voor een lik-op-stukbeleid. Voor zwerfvuil kunnen we niet streng genoeg zijn. Sommige vervuilers zijn daarnij uitermate cynisch. Met N-VA Gent willen we dus veel meer dan het huidige stadsbestuur inzetten op een lik-op-stukbeleid. Opnieuw enkele cijfers:

• Vorig jaar leidde nog geen drie procent van alle gemelde sluikstorten tot een vervolging van de dader. Nog niet de helft van de GAS-boetes werd effectief betaald.
  • Slechts 1 op 4 van alle gefilmde sluikstorters werden geïdentificeerd en zwaar beboet.

Onvermijdelijk kom je dan uit bij meer sluikstortcamera's. Zowel mobiele die verdekt worden opgesteld als vaste die een plaats krijgen op zogenaamde hotspots zoals deze buurt. Momenteel zijn het aantal ingezette sluikstortcamera’s op één of twee handen te tellen, veel (kleinere) buurgemeenten doen het met een gelijkaardig aantal. Onbegrijpelijk.

2. Sociale controle:

Voor een leefbare en propere stad zijn we samen verantwoordelijk. We zijn allemaal mede-eigenaar van de publieke ruimte. Hierbij doen wij dan ook een oproep op je burgerschap. Kijk niet weg als je getuige bent van sluikstort, maar spreek je medeburger daarop aan. De straat is namelijk geen transit-zone, geen passeer zone, maar een gemeenschappelijke leefruimte. Dit beseffen en een einde maken aan het asociaal gedrag vergt een mentaliteitswijziging en gebeurt niet van vandaag op morgen.

Zwerfvuil rapen is nu een concrete aanpak voor een effectief probleem. Het overstijgt de politieke waan van de dag en brengt mensen met een diverse achtergrond samen. En je leert je buurt beter kennen. Het is dweilen met de kraan open, maar wij blijven strijden tegen zwerfvuil. Want als we stoppen met dweilen, verdrinken we.

Wil je de volgende keer mee opruimen? Of weet jij buurten waar we dringend eens moeten langs komen? Of zit je nog met een ander probleem? Contacteer ons. Want samen komen we verder!