Wijkcirculatieplan Zwijnaarde botst op protest bewoners. Bob Cammaert (N-VA): “Geen draagvlak voor drastische ingrepen”

Op 21 februari 2022, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken
Zwijnaarde

Vanavond stemt de Gentse gemeenteraad over een nieuw wijkmobiliteitsplan voor Zwijnaarde. Bob Cammaert, afdelingsvoorzitter N-VA Gent en zelf buurtbewoner: “Dat er maatregelen moeten komen om het sluipverkeer in Zwijnaarde aan te pakken en de verkeersveiligheid te verhogen, staat buiten kijf. Maar net zoals in Gentbrugge en de Dampoortwijk gaat het stadsbestuur te drastisch te werk. Het gevolg is bewonersprotesten en een gebrek aan draagvlak. Met N-VA Gent stellen we daarom een aantal alternatieven voor.”

Cammaert: “De basis voor onze alternatieven is de mening van de bewoners van Zwijnaarde. Tijdens het participatietraject door de stad werden heel wat uiteenlopende standpunten vertolkt, maar het lijkt er sterk op dat het stadsbestuur vooral één klok heeft horen luiden en veeleer selectief is geweest in het meenemen van ideeën van bewoners. Met onze voorstellen kiezen we voor het compromis, met maatregelen waar zoveel mogelijk mensen zich in kunnen vinden.”

Zes ideeën voor een beter wijkmobiliteitsplan in Zwijnaarde:

Cammaert: “Deze voorstellen komen tegemoet aan het protest en de kritiek van veel bewoners in de omgeving van de Maaltemeers, de Rijvisschestraat en de Hutspotstraat. Waar nodig kan via het verkeersbord C3 ook nog alleen plaatselijk verkeer ingevoerd worden. De drastische ingrepen die het stadsbestuur plant tegen sluipverkeer van buitenaf treffen de bewoners van Zwijnaarde zelf te sterk.”

Gert Robert, gemeenteraadslid en lid van de commissie mobiliteit: “Wat sowieso ook jammer blijft, is dat de aantakking van de bedrijventerreinen op de R4 nog altijd niet gerealiseerd is. Eens dat het geval is, zullen we een aantal zaken hoe dan ook opnieuw moeten bekijken, mét de nodige inspraak voor de bewoners. Een manco in het huidige plan is verder het kruispunt N60-Hutspotstraat/Rijvisschestraat: met N-VA vragen we het stadsbestuur om er voor te ijveren om dit conflictvrij te maken.”

Cammaert besluit: “Samengevat roepen we het stadsbestuur op om onze alternatieven te bekijken en om het voorliggende wijkmobiliteitsplan aan te passen. De invoering is toch pas voorzien voor 2023. Er is dus nog ruim de tijd voor bijsturing, in het belang van de inwoners van Zwijnaarde.”

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is